Please Wait

میثم رسولی 3 سال پیش 0 نظر

گیاه برگ انجیری از جمله گیاهان همیشه سبز محسوب می شود که با وجود برگهای پهن و غول پیکر، به عنوان یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می شود. برگ های بزرگ و قلبی شکلی که دارای سوراخ های بزرگ و کوچک است، این گیاه را به کلی از سایر گیاهان متمایز می کند تا جایی که شکل جالب برگها و سوراخ های روی آن این گیاه را به گیاه پنیر سوئیسی مشهور کرده است و امروزه جایگاه خاصی را در طراحی دکور منازل به سبک مدرن به خود اختصاص داده است. هر چند نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست اما توجه و دقت به این گیاه، تاثیر بسزایی در کیفیت رشد و افزایش طول عمر آن می گذارد.

گیاه برگ انجیری گزینه مناسبی برای کسانی که قصد شروع نگهداری گیاه هان را دارند محسوب می شود زیرا این گیاه از گونه گیاهان رونده به حساب می آید و رشد سریعی دارد و خوشبختانه اندازه رشد آن در خانه قابل کنترول است. همچنین رسیدگی به آن سخت نیست و می توان در هر زمانی آن را به گلدان منتقل کرد. اما باید توجه داشت که این گیاه از گونه گیاهان سمی به حساب می آید و در صورت خورده شدن میتواند منجر به مسمومیت شود.

 

تاریخچه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری از خانواده گل شیپوریان است که از گونه گیاهان گرمسیری به حساب می آید و جزوء گیاهان بومی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی محسوب می شود ولی با این وجود می توان آن را در اکثر مناطق استوایی یافت. گیاه برگ انجیری به دلیل داشتن خصلت رونده و رشد سریع، در برخی مناطق از جمله جزایر هاوایی، سیشل و معراج جز گیاهان مهاجم به حساب می آید.

 

 

انواع گونه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری دارای دو گونه اصلی که جزو محبوبترین گونه های گیاهان آپارتمانی است و گونه های فرعی زیاد دیگری که در طرح و رنگ باهم تفاوت دارند می باشد.

 

برگ حصیری

برگ حصیری، هیولای خوشمزه یا Monstera deliciosa گونه اصلی برگ انجیری به حساب می آید که دارای برگ های بزرگ و بریده بریده شده می باشد.

 
 

هیولای پنجرهای

هیولای پنجره ای یا Monstera adansonii یکی از گونه های اصلی دیگر برگ انجیری می باشد که دارای برگ های ظریف و حفره دار است.

 
 

هیولای مورب

هیولای مورب یا Monstera obliqua یکی از گونه های فرعی برگ انجیری به حساب می آید. این گونه تشابه زیادی با هیولای پنجره ای دارد با این تفاوت که برگ های آن کوچکتر و ظریف تر و حفره های روی آن بیشتر می باشد..

 
 

برگ انجیری ابلق

برگ انجیری ابلق مشابه گونه برگ حصیری گیاه برگ انجیری است و دارای برگ هایی با ترکیب رنگی سبز و سفید می باشد.

 
 

برگ انجیری فر یا فیلودندرون

برگ انجیری فر یا فیلودندرون نیز یکی دیگر از گونه های گیاه برگ انجیری و تا حدی مشابه هیولای خوشمزه می باشد ولی جسه کوچکتری دارد و طرح برگهاش متفاوت است.

 

 

شرایط نگهداری برگ انجیری

گیاه برگ انجیری دارای ریشه های هوایی است که از ساقه به سمت پایین رشد می کند و به اولین تکیه گاه موجود متصل می شود. این گیاه در طبیعت از ریشه هایش برای برای بالا کشیدن خود به سمت درخت مجاور استفاده می کند و به سرعت خود را به بالا می کشد. از این روی، با قرار دادن یک چوب به عنوان تکیه گاه در مرکز گلدان شما می توانید این شرایط برای گیاه شبیه سازی کنید.

  • نور:

    گیاه برگ انجیری از خانواده گیاهان گرمسیری محسوب می شود و باید آن را در جایی قرار داد که در معرض نور غیرمستقیم خورشید و سایه جزئی باشد زیرا این گیاهان در طبیعت در پوشش درختان بزرگ جنگل رشد می کنند. در صورت قرار گرفتن گیاه برگ انجیری در معرض بیش از حد اشعه مستقیم خورشید می تواند به راحتی برگ های آن را بسوزند و دو تا سه ساعت نور خورشید در صبح می تواند برای برگ انجیری کافی باشد.

  • دما:

    دمای ایده آل محیطی برای گیاه برگ انجیری 18 تا 30 درجه سانتی گراد است و نباید این گیاه در دمایی خارج از این محدوده دمایی نگهداری شود. قرار دادن گیاه برگ انجیری در کنار وسایل حرارتی و خنک کننده و در کل محیط هایی که در آنها تغییر ناگهانی دما و رطوبت هوا اتفاق می افتد باعث ضعیف شدن و آسیب پذیر شدن گیاه می شود.

    گیاه برگ انجیری جزو گیاهان مناطق گرمسیری و استوایی به حساب می آید و در طبیعت در مناطق گرم و شرجی بار طوبت بالای 50 درصد رشد می کند، از این روی رطوبت هوا نقش بسیار مهمی در رشد این گیاه دارد. فراهم کردن شرایط محیطی مناسب با زیستگاه اصلی این گیاه و مرطوب نگهداشتن برگ ها یکی از مهمترین کارهایی است که می توان برای سالم نگهداشتن گیاه انجام داد. از این روی می توان با قرار دادن گیاه در حمام با نور مناسب یا قرار دادن بخور سرد در مجاورت گیاه یا اسپری کردن آب جوشیده شده به صورت روزانه نیاز گیاه را به رطوبت مورد نیازش فراهم کرد.

  • خاک:

    برگ انجیری ها در خاک پیت رشد بهتری دارند زیرا این خاک دارای نوعی خزه موسوم به خزه اساگنیوم است که علاوه بر حفظ رطوبت مانع از غرقاب شدن آب بر سطح خاک گلدان می شود. همچنین ایجاد حفره هایی در خاک گلدان بطور منظم و زهکشی کمک زیادی به رشد گیاه می کند. از طرف دیگر، کنترل میزان pH خاک این گیاه نیز دارای اهمیت است و باید بین 5.5 تا 7.0 باشد.

  • آب:

    خاک گیاه برگ انجیری باید تا حدودی مرطوب باشد ولی نباید خیس باشد. گرچه ممکن است سخت بنظر بیاید ولی به راحتی می توان با قرار دادن انگشت خود در عمق حدود 2 الی 3 سانتی متری در خاک متوجه نیاز گیاه به آب بشوید، اگر خاک گلدان را لمس کردید و خشک بود، آن زمان مناسب برای آبیاری گیاه است.

  • کود:

    کودهی به گیاه برگ انجیری معمولا به صورت ماهیانه انجام می شود و بهترین زمان برای کود دهی به این گیاه در طول بهار و تابستان است زیرا این فصول زمان رشد آن محسوب می شود، ولی از کود دهی به این گیاه در زمستان خود داری کنید چون فصل سرما فصل استراحت این گیاه است. همچنین باید به این نکته توجه داشت که کود دهی به گیاه برگ انجیری بعد از عوض کردن گلدان آن باید 4 تا 6 ماه به تاخیر بیفتد و بعد از آن می توان به روال عادی به کودهی پرداخت.

 

روشهای نگهداری برگ انجیری

  • هرس کردن:

    سرعت رشد گیاه برگ انجیری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی بیشتر است و به وسیله هرس کردن می توان ارتفاع آن را مدیریت کرد. برای این منظور، تنها می توان یک چهارم ساقه بعد از آخرین گره را برید که بهترین زمان برای این کار فصل بهار است. این گیاه به هرس کردن خاصی علاوه بر کنترول رشد و جدا سازی برگهای مرده را از بدنه گیاه وجود ندارد.

  • قلمه زدن:

    قلمه زدن گیاه برگ انجیری به دو روش بسیار ساده انجام می شود که در ابتدا کافیست 10 الی 15 سانتی متر از ساقه گیاه بعد از آخرین گره را بریده و برگ های پایینی آن را جدا نمایید.

    در روش اول، قلمه گیاه را در داخل یک ظرف شیشه ای حاوی آب بدون املاح به اندازه ای که فقط گره پایینی آن در آب قرار بگیرد قرار دهید. در این روش آب داخل ظرف باید هر 2 الی 3 روز یک بار تعویض شود و با مشاهده ریشه های بعد از گذشت 2 الی 3 هفته آن را به یک گلدان کوچک مشابه آنچه در روش دوم توضیح داده شده است انتقال داد.

    در روش دوم، قلمه گیاه مستقیما در داخل یک گلدان کوچک به قطر تقریبی 20 سانتی متر که با خاک سبک یا کمپوست پر شده است کاشته می شود. قلمه برگ انجیری باید با فاصله کمی از سطح خاک کاشته شود و جوانه انتهایی قلمه باید کاملا خارج از خاک قرار بگیرد.

    بعد از کاشت گیاه در خاک، حتما یک چوب مناسب ترجیحا خزه دار را درکنار قلمه ها قرار دهید تا گیاه از آن به عنوان تکیه گاه استفاده کند آن را به یک محیط گرم با و روشن با نور غیر مستقیم خورشید انتقال دهید. بعد از چند ماه گیاه برگ انجیری بزرگتر می شود و می توان آن را به گلدان بزرگتری انتقال داد. بهترین زمان برای قلمه زدن فصل بهار است.

 

آفت ها و بیماریهای برگ انجیری

گیاه برگ انجیری جزو گیاهان آپارتمایی محسوب می شود که نیاز به رسیدگی و مراقبت زیادی ندارد و به ندرت دچار آفت می شود. اگر برگ های آن به صورت مرتب آبیاری و تمیز شوند دچار هیچ گونه مشکل خاصی نمی شود.

  • کوچک شدن برگ ها:

    از رایج ترین مشکلات برگ انجیری کوچک ماندن برگها است که دلیل آن کمبود نور و روطوبت محیط است.

  • زرد شدن برگ ها:

    زرد شدن برگ های گیاه برگ انجیری نتیجه آبیاری زیاد گیاه است. باید قبل از هر آبیاری خاک گلدان چک شود و در صورت خشک بودن خاک اقدام به آبیاری نمود.

  • سیاه شدن برگ ها:

    تغییر رنگ برگ ها به سیاه نتیجه سوختگی و تابش نور مستقیم خورشید است. گیاه برگ انجیری نباید به مدت زیاد در معرض نور خورشید به خصوص در هنگام ظهر شود. تابش نور چند ساعته نور مستقیم خوشید در هنگام صبح برای گیاه کافی است.

  • لکه های قهوه ای روی برگ ها:

    اگر نوک برگها گیاه برگ انجیری قهوه ای شد، مشکل می تواند از خاک و شیوه آبیاری باشد ولی اگر لبه برگها هم قهوه ای رنگ شدند باید رطوبت و میزان نمک خاک را چک کنید و در صورت خشک بودن، آن را آبیاری کنید. همچنین اگر لکه های قهوه ای با هاله زرد رنگ در سطح برگ مشاهده شدند، نشانه های بیماری قارچی در گیاه برگ انجیری است. و بهترین راهکار، جدا سازی برگهای مبتلا از گیاه است.

  • لوله شدن برگ ها:

    لوله شده برگ های تازه یک امر طبیعی است ولی اگر برگهای قدیم تر لوله شده باشند ممکن است مشکل از تغذیه، کمبود رطوبت یا شوک سرما باشد.

  • پژمرده شدن برگ ها:

    پژمرده شدن گیاه یکی از علائم آبیاری زیاد است ولی در مواردی اتفاق می افتد که گیاه پژمرده شده در صورتی که آبیاری بعد از هر بار خشک شدن خاک انجام می گیرد. علت آن ممکن است بسته شدن سوراخ کف گلدان یا نوع خاک گلدان باشد که آب اضافی را در خود محصور می کند. روش حل این مشکل زهکشی مناسب و اطمینان از خروج آب اضافی از گلدان می باشد.

  • نظرات
  • نظرات

      نظر شما کمک بزرگی برای بازدید کنندگان آینده است

      برای ثبت نظر شما کاربر گرامی لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

    Copyright © 2020-2024. All rights reserved