Please Wait

میثم رسولی 2 سال پیش 0 نظر

دیفن باخیا یکی از گیاهان زیبا و جذابی است که به عنوان یک گیاه آپارتمانی، محبوبیت زیادی بین گیاه دوستان دارد. دیفن باخیا گیاهی است علفی با ساقه مستقیم و برگهای ساده و غلافی با لکه های سفید که آن را از سایر گیاهان متمايز می کند. برگهای پایینی این گیاه همزمان با بلند شدن ساقه میریزند وساقه را مانند یا عصا لخت می کنند که از این جهت این گیاه زیبا به "عصای گنگ" یا " عصای بی عقلی" نیز معروف می باشد به این دلیل که برای انسان و سایر حیوانات سمی بوده و مسمومیت آن ممکن است قدرت تکلم فرد را به طور موقت از بین ببرد.

گیاه دیفن باخیا هم خانواده گیاهان آگلونما، اسپاتی فیلم و فیلودندرون است و مانند همه آنها عاشق رطوبت است و در نور غیر مستقیم عملکرد خوبی دارد. همچنین این گیاه مانند گیاه آگلونما یک تصفیه کننده طبیعی هوا هست که با جذب آلودگی‌های هوا و تولید اکسیژن هوای محیط را پاک و تازه می کند.

 

تاریخچه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا متعلق به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و بومی آمریکای استوایی می باشد. این گیاه اولین بار توسط هاینریش ویلهلم شوت، مدیر باغ گیاه شناسی در دهه 1830 در وین به احترام هرف یوزف دیفنباخ ، رییس باغبان درباغ های کاخ سلطنتی بنام دیفن باخیا نامگذاری شد.

 

 

انواع گونه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا دارای گونه های متعددی می باشد که اکثر آنها به عنوان یک گیاه آپارتمانی در بین گیاه دوستان محبوب زیادی دارد.

 

دیفن کاملیا (Dieffenbachia Camille):

دیفن کاملیا یکی از گونه های محبوب دیفن باخیا محصوب می شود که دارای برگ های پهن با مرکز آهکی رنگ با لبه های سبز تیره می باشد. این گونه نسبت به آبیاری و تهویه هوای زیاد، حساس است و در خاک زهکشی و سایه کامل عملکرد خوبی دارد.

 
 

دیفن ماکولاتا (Dieffenbachia maculate):

یکی از بهترین انواع دیفن باخیا،دیفن ماکولاتاست. این گونه رویشی درختچه مانند دارد و دارای برگ هایی با لبه سبز با لکه هایی سایه روشن سفید کرم است که به طور نا منظم بر روی رنگ سبز قرار گرفته اند که جذابیت آن را دوچندان می کند. این گونه از دیفن باخیا به مکانی پر نور ولی به دور از نور مستقیم خورشید و گرم نیاز دارد. ترجیحا بهتر است خاک گلدان هر ماه یک بار در فصل بهار و تابستان تقویت شود.

 
 

دیفن کارینا (Dieffenbachia Carina):

کارینا دارای برگ های متوسطی است که مانند سایر گونه های دیفن باخیا با سایه سبز روشن تزئین شده است و تا ارتفاع 50 سانتی متر رشد می کند.

 
 

دیفن استتار (Dieffenbachia Camouflage):

یکی دیگر از گونه های دیفن باخیا، دیفن استتار نام دارد که دارای برگهای سبز روشن با رگه های کرم که آن را به طرز چشمگیری برجسته و جذاب می کند. این گیاه در محیط هایی با نور غیر مستقیم و حتی سایه به خوبی رشد می کند و در صورت مساعد بودن شرایط رشد، اندازه برگ های آن به 70 سانتی متر می رشد.

 
 

دیفن سگوئین (Dieffenbachia Seguine):

دیفن سگوئین یکی از رایج ترین گونه ها دیفن باخیا در ایران است که نسبت به سایر گونه ها بسیار مقاوم تر و نگهداری آن بسیار آسان تر است. دیفن سگوئین یک گیاه زینتی با ساقه عصا مانند و برگ های بزرگ به رنگ های کرم و سفید است که اگر در شرایط مناسب رشد کند می تواند به ارتفاع 2 متر نیز برسد و گلهای سفید رنگی مانند گل نیلوفر بدهد.

 
 

دیفن کامپکت (Dieffenbachia Compacta):

کامپکت یک گونه کامل گیاه آپارتمانی محصوب می شود که می تواند هوای داخل خانه را نیز تصفیه کند. این گونه دارای برگهای سبز روشن است، که در مرکز آن سایه زرد کرم دیده می شود.

 
 

دیفن دلیلا (Dieffenbachia Delilah):

دیفن دلیلا این یکی از بهترین انواع دیفن باخیاست که می توانید پرورش داد. این گونه دیفن باخیا دارای برگ هایی با نوک تیز و لبه های سبز رنگ است که هر چه به مرکز برگ نزدیک تر می شود روشن تر می شود. این گونه از دیفن باخیا روشن ترین برگ ها را در میان گونه های دیگر دارد.

 
 

دیفن باخیا ماری (Dieffenbachia Mary):

این گونه از دیفن باخیا دارای برگ های سبز با لکه های سفید و سبز تیره است و رشد سریع تری نسبت با سایر گونه های دیگر دیفن باخیا دارد که نگهداری آن را متفاوت می کند. علاوه بر فراهم کردن شرایط مناسب نگهداری، هرس کردن مرتب این گونه به دلیل رشد سریع برای مدیریت اندازه آن نباید فراموش شود.

 
 

دیفن هانی دو (Dieffenbachia Honeydew):

یکی از زیبا ترین و جذاب ترین گونه دیفن باخیا ،دیفن هانی دو یا عسلک است .این گونه به علت داشتن برگ های طلایی با حاشیه سبز ظاهری چشمگیر دارد وهمانند دیفن باخیا ماری سریع رشد می کند.

 
 

دیفن بروپیک اسنو(Dieffenbachia Tropic Snow):

یکی از رایجترین گونه های دیفن باخیا دیفن بروپیک اسنو است . این گونه دارای برگ های بیضی شکل خالدار به رنگ های سفید و زرد است و زیبایی خاصی را به محیط اطراف خود می دهد.

 
 

دیفن اسنو یا دیفن برفی (Dieffenbachia Snow):

این گونه از دیفن باخیا یکی از گونه های چشمگیر است به علت لکه های سفید شبیه برف روی برگ های سبز به این نام خوانده می شوند و از رشد خوبی برخوردارند.

 
 

دیفن درخشان (Dieffenbachia Sparkle):

دیفن باخیا درخشان، برگ های سبز روشن دارد که روی آن را لکه های سبز تیره و سفید تزیین کرده است این گیاه تا ارتفاع 5/1 تا 2 متر رشد می کند.

 
 

دیفن ستاره روشن (Dieffenbachia Star bright):

دیفن ستاره روشن دارای برگ های باریک به رنگ سبز روشن است که با لکه های سبز تیره تزیین شده است. رشد برگهای این گونه به صورتی است که اگر از بالا به آن نگاه کنید به صورت ستاره ای به نظر می رسد که به همین دلیل به این نام شناخته می شود.

 
 

دیفن تروپیک ماریان (Dieffenbachia Tropic Marianne):

برگ های این نوع دیفن باخیا در ابتدا سفید و کرم است و به مرور به رنگ سبز پسته ای با لکه های سبز تیره تغییر رنگ می دهد.این گیاه می تواند تا ارتفاع 50 متر رشد کند.

 

 

شرایط نگهداری دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا یک گیاه مناطق گرمسیری می باشد و شرایط نگهداری آن همانند گیاهان هم خانواده اش (آگلونما، اسپاتی فیلم و فیلودندرون) است، بدین صورت که به یک محیط رشد خوب زهکشی شده و رطوبت کافی نیاز دارد.

  • نور:

    یکی از دلایل محبوبیت گیاه دیفن باخیا رشد خوب آن در منازل و محیط هایی با نور غیر مستقیم خورشید و سایه است. این گیاه با اینکه که در طول فصل رشد، سایه روشن یا نور غیر مستقیم را ترجیح می دهد اما در طول ماه های زمستان در نور روشن عملکرد بهتری دارد. به طور کلی نور نقش مهمی در سلامت و زیبایی گیاه بازی می کند به گونه ای که نور مسقیم خورشید باعث تیره و کدر شدن و نور کم باعث بی رنگی و رنگ پریدگی برگهای گیاه می شود، بنابراین بطور دوره ای گیاه را بچرخانید تا رشد آن متعادل شود.

  • دما:

    یکی از مهم ترین اصول نگهداری گیاه دیفن باخیا مهیا کردن محیط گرم و مرطوب است، چون دمای سرد باعث آسیب و موجب ریزش برگ آن می شود. دمای مناسب برای رشد این گیاه بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد و برای مرطوب نگه داشتن دیفن باخیا می توانید از اسپری آب یا دستگاه بخور استفاده کنید. باید توجه داشت که به هیچ عنوان این گیاه را نزدیک وسایل گرمایشی مانند شوفاژ یا بخاری قرار نداد زیرا در این محیط ها علاوه بر دمای بالا رطوبتی کافی وجود ندارد و باعث آسیب رسیدن به گیاه می شود.

  • خاک:

    بهترین ترکیب خاک برای گیاهان دیفن باخیا یک سوم خاک رس چند منظوره به همراه یک سوم خزه ذغال سنگ و یک سوم سنگریزه یا پرلیت است. خاک این گیاه احتیاج به زهکشی خوب و هوادهی مناسب دارد تا از آسیب رساندن به ریشه جلوگیری شود و نباید در خاک مرطوب رها شود. بهترین زمان برای جابجایی گلدان و تغییر خاک در فصل بهار است.

  • آب:

    آبیاری گیاه نباید بیش از اندازه باشد زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود از این روی زهکشی اهمیت زیادی درسلامت گیاه دارد، همچنین قبل از آبیاری باید مطمئن شد که سطح خاک کاملاً خشک شده باشد. میزان و زمان آبیاری در این گیاه بسیار متغییر است و به عواملی مانند فصل، میران نور، رطوبت و ... بستگی دارد تا حدی که یک دیفن باخیا بزرگ ممکن است به هفته ای دو بار آبیاری نیاز داشته باشد. رشد این گیاه در فصل بهار و تابستان است در نتیجه به آب بیشتری نیاز دارد ولی در زمستان می توان میزان آب را کاهش داد.

  • کود:

    کودهی به گیاه دیفن باخیا از ملزومات نگهداری از این گیاهی آپارتمانی به حساب می آید. توصیه ما استفاده از محصول مایکوروت برای این گیاه می باشد زیرا استفاده از مایکوروت از طریق توسعه سیستم ریشه ای به جذب آب و عناصر معدنی توسط گیاه کمک می‌ کند که در نهایت باعث افزایش رشد و شادابی گیاه می شود‌. کود مایع نیز روش دیگر کود دهی به گیاه دیفن باخیا است که بهتر است هر ماه یک بار به طور مرتب استفاده شود. باید توجه داشت که این گیاهان در فصل زمستان نیاز به کوددهی ندارند و آبیاری کافی است.

 

روشهای نگهداری دیفن باخیا

  • قلمه زدن:

    بهترین زمان برای قلمه زدن دیفن باخیا فصل بهار و تابستان و راحت ترین روش، روش قلمه زدن ساقه می باشد. به این صورت که یک ساقه 10 الی 15 سانتی متری از گیاه را جدا نموده و بعد از جدا کردن برگ ها، آن را در ظرف شیشه ای با آب تمیزی قرار دهید. توجه داشته باشید که به محض کدر و تیره شده آب ظرف، آن را با آب تمیز جایگزین کنید تا از تشکیل باکتری و جلبک جلوگیری شود. قلمه را تا زمان رشد ریشه در مکانی گرم و روشن نگهداری کنید و سپس آن را به گلدانی با خاک سبک و زهکشی شده منتقل نمایید.

 

آفت ها و بیماریها دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا، با توجه به گونه آن، نیاز به مراقبت و رسیدگی های خاصی دارد و در صورت شماهده هر یک از شرایط زیر باید برای حفاظت از سلامت گیاه اقدامات لازم را انجام داد.

  • ریزش برگ ها:

    یکی از اصلی ترین دلایل ریزش برگ ها، شیوه اشتباه آبیاری دیفن باخیا می باشد. از یک طرف آبیاری بسیار کم و فراموشی آبیاری گیاه، منجربه خشکی بیش از حد خاک شده و گیاه مجبور به فدا کردن برگهای به منظور مدیریت محدود منابع خود می شود. از طرف دیگر، آبیاری بیش از حد گیاه دیفن باخیا باعث پوسیدن ریشه ها می شود که این امر میزان انتقال منابع غذایی را کاهش می دهد و گیاه مجبور فدا کردن برگ ها می شود. گذشته از شیوه آبیاری اشتباه، هوای سرد و نور ناکافی نیز می تواند در ریزش برگها اثر داشته باشند.

  • زرد شدن برگ ها:

    از دلایل عمده زرد شدن برگ های دیفن باخیا می توان به آبیاری بیش از حد، دمای پایین و نور مستقیم بیش از حد اشاره کرد. برای پیشگیری از زرد شدن برگها توجه شود که چند سانتی متر بالایی از سطح خاک گیاه قبل از هر آبیاری باید خشک باشد، دمای محیط نگهداری را بین 15 الی 20 درجه نگاه دارید و از قرار دادن دیفن باخیا در مقابل نور مستقیم خورشید برای طولانی مدت جدا اجتناب کنید.

    از آنجا که برگهای زرد گیاه بعد از زرد شدن دیگر قابل احیا و بازگشت به حالت اولیه نمی باشند در صورت مشاهده بهتر است آنها را هرس نمایید تا از به وجود آمدن هرگونه بیماری احتمالی و سرایت آن به برگهای دیگر پیشگیری شود.

  • لکه های زرد و قهوهای روی برگ ها:

    وجود این لکه ها عمدتا نشانه آبیاری بیش از اندازه گیاه می باشد. قبل از هربار آبیاری حتما به خشک بودن خاک دیفن باخیا توجه نمایید

  • رنگ پریدگی:

    از دلایل اصلی رنگ پریدگی برگها می توان به کمبود کود یا نور خورشید زیاد و دمای پایین اشاره کرد. کود دهی باید هر ماه یک بار به غیر از فصل زمستان به صورت مرتب انجام شود و گیاه باید در تماس غیر مستقیم نور خورشید و در مکانی گرم قرار داده شود.

  • تار عنکبوت زیر برگ ها:

    وجود تار عنکبوت زیر برگها می تواند نشانه وجود "کنه تار عنکبوتی" یا " کنه ریز قرمز" باشد که باعث توقف رشد گیاه و زرد شده برگها نیز می گردد. برای ازبین بردن این آفت باید ابتدا تمام برگ ها را بصورت کامل شستشو داده و هر 2 هفته یکبار از سموم آبامکتین( ورتیمک) ، آمیتراز (مایتاک) ، پروپاژیت (امایت) ، تترادیفون (تدیون) استفاده نمود.

  • برگ ها و ساقه های پوسیده:

    : مهمترین عامل پوسیدگی برگها و ساقه ها قارچ ها هستند. برای از بین بردن این مشکل ابتدا غبار پاشی روی برگها را برای مدتی متوقف کنید و از سم قارچ کش استفاده نمایید. بهتر است تا برطرف شدن کامل این مشکل دمای محیط را در شرایط ایده آل 15 تا 20 درجه نگاه دارید.

  • نظرات
  • نظرات

      نظر شما کمک بزرگی برای بازدید کنندگان آینده است

      برای ثبت نظر شما کاربر گرامی لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

    Copyright © 2020-2024. All rights reserved