Please Wait

میثم رسولی 2 سال پیش 0 نظر

گیاه آگلونما جزء گیاهان تزئینی و پر طرفدار آپارتمانی بشمار می آید که تنوع گونه ای زیادی دارد و به علت این که به نور کمی احتیاج دارد به راحتی می توان در خانه و محیط کار از آن نگهداری کرد. آگلونما علاوه بر ظاهر زیبا و همیشه سبزی که دارد برای سلامتی نیز بسیار مفید است. طبق تحقیقات ناسا این گیاه آلودگی ومواد شیمیای هوا را جذب کرده و به جای آن اکسیژن تولید می کند. تصفیه و تولید اکسیژن این گیاه برخلاف گیاهان دیگر تنها به روز محدود نبوده و گیاه آگلونما در شب هم اکسیژن تولید می کند، از این رو می تواند گزینه مناسبی برای اتاق خواب باشد تا با تولید اکسیژن خواب آسوده و عمیقی را برای ما به ارمغان آورد.

آگلونما گیاهی رونده است و دارای ساقه های کوتاه و برگهای بزرگ بیضی شکل براق و ابلق است که از یک غلاف نیزه ای شکل بیرون آمده و به طرف پایین خم شده می باشد که طول آن به ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر میرسد. همچنین دارای گلهای کوچکی است که رنگ آنها از سفید به سفید مایل به سبز یا حتی قرمز تغییر می کند. لازم به ذکر است که گیاه آگلونما برای انسان و حیوانات خانگی سمی می باشد پس از محل قرارگیری آن ها اطمینان حاصل نمایید.

تاریخچه آگلونما

گیاه آگلونما یک تیره از گیاهان گلدار از خانواده شیپوریان است که به گیاه همیشه سبز چینی نیز معروف است. این گیاه که متعلق به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرق آسیا به صورت وحشی رشد می کند و در سال 1704 در فیلیپین برای اولین بار به طور رسمی این گیاه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

 

 

انواع گونه آگلونما

آگلونما دارای بیش از 100 گونه می باشد که ما در اینجا به تعدادی از گونه معروف و پرطرفدار آن اشاره میکنیم.

 

ملکه‌ی نقره‌ای (Aglaonema Silver Queen)

دارای برگ های نیزه ای شکل با تنوع رنگ سبز و نقره ای است، و ساقه های کوتاه خیره کننده ای دارد که ظاهری سلطنتی به آن می‌دهد. این آگلونما به "زبان رنگ آمیزی شده" نیز نام برده می شود و تا 60 سانتی متر رشد می کند.

 
 

شاه نقره‌ای (Aglaonema Silver King)

برگ این گونه آگلونما کرمی رنگ بر روی زمینه سبز تیره همراه با رگه هایی از سبز است این گونه یکی از رایج ترین گونه ها می باشد.

 
 

آگلونمای سه رنگ (aglaonema pictum tricolor)

یکی از زیباترین و جذاب ترین آگلونماها ،آگلونمای سه رنگ است . برگ های این گونه از گیاهان براق و سایه روشن سبز تیره ،سبز و سبز روشن تشکیل شده است که ظاهری شگفت انگیز و زیبایی به آن می دهد. این گیاه یک گیاه نیمه گرمسیری است و رشد آن کند است.

 
 

آگلونما قمه‌ای (aglaonema cutlass)

شاخ و برگ سبز خطی و سفید مایل به کرم با رگه های مرکزی سبز تیره این گیاه می تواند نمای شادابی را در محیط داخلی و مناظر به ارمغان بیاورد.

 
 

آگلونمای قرمز (aglaonema red)

دارای برگ هایی با طول 20 سانتی متر و پهنای 10سانتی متر است. رنگ آن سبز براق است که با رگه و خال های قرمز و صورتی آراسته شده است و ظاهری دل فریب به گیاه می دهد. این گونه شیک نه تنها کنار پنجره ها و روی میزها را تزئین می کند بلکه برای سلامتی نیز مفید است. آگلونما قرمز سریع رشد می کند و نور بیشتری نسبت به گونه های دیگر آگلونما لازم دارد.

 
 

آگلونمای مودستوم (aglaonema modestum)

برگ هایی براق و موج دار با طول 20 و پهنای 10 سانتیمتر و همچنین به عنوان یکی از برترین گیاهان تصفیه کننده هوا در فهرست معروف ناسا رتبه بندی شده است.

 
 

آگلونمای آملیا(aglaonema amelia)

آملیا با برگ های سبز تیره و نقره ای یک گونه ی زیبا از خانواده آگلونما می باشد که شاخ و برگ متراکم این گیاه علاقه ی افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

 
 

آگلونمای ببری (aglaonema tiger)

ساقه و برگ بلند به رنگ سبز زیتونی با نوارهای سبز و سفید ظاهری ببرگونه به این گیاه می دهد.

 
 

آگلونما سفید برفی (یا تایلندی) (aglaonema snow white)

برگ های سفید با حاشیه و خال های سبز ظاهری خاص به این گیاه می دهد و رشد زیادی نسبت به سایر آگلونماها دارد در برابر نور کم از مقاومت بالایی برخوردار است.

 
 

آگلونما پاتایا (یا حبابی) (aglaonema pattaya)

این گونه شباهت ظاهری با دیفن باخیا دارد.دارای برگ های پهن به رنگ سبز و نقره ای است و مقاومت خوبی نسبت به نور کم و خشکی دارد.

 
 

آگلونما ولنتاین سرخ (aglaonema valentine red):

آگلونما ولنتاین سرخ دارای برگ هایی پهن و بیضی شکل به رنگ صورتی و قرمز است معمولا برگها در ابتدا صورتی هستند و با گذر زمان قرمز می شوند. آگلونما ولنتاین سرخ در شرایط مناسب و ایده ال می تواند سال ها زنده بماند.

 

 

شرایط نگهداری آگلونما

برخلاف گیاهان آپارتمانی که نیاز به شرایط خاص محیطی دارند، گیاه آگلونما بسیار انعطاف پذیر است و می تواند شرایط نورکم را تحمل کند با این حال برای گونه های رنگارنگ نور روشن و بدون سایه ایده ال تر است. علاوه بر این آگلونما یک گیاه رونده و علفی است و مقاومت خوبی در برابر خشکی و گرما دارد و رسیدگی به آن بسیار آسان است. این گیاه به محیط رشد مناسب با هوایی نه مرطوب و نه خشک و خاک خوب زهکشی شده احتیاج دارد.

 

  • نور:

    آگلونما یک گیاه سایه دوست است و در نور غیر مستقیم عملکرد خوبی دارد و قرار دادن این گیاه در نور مستقیم خورشید باعث آسیب به برگهای آن می شود. همچنین باید توجه داشت که گونه های رنگی آگلونما نیاز به نور بیشتری نسبت به گونه های دیگر دارند تا بتوانند زیبایی خود را حفظ کنند.

  • دما:

    یکی از اصلی ترین مشکلات این گیاه زیبا حساسیت آن به سرما ست و برودت ناگهانی هوا می تواند به این گیاهان آسیب جدی وارد کند . آگلونما متعلق به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند و دمای مناسبی که این گیاه عملکرد خوبی دارد بین 18 تا 27 درجه سانتی گراد است.

  • خاک:

    آگلونما به خاک غنی و سبک با زهکشی بالا احتیاج دارد و برای تقویت و جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه گیاه بهتر است برگ پوسیده و کود دامی پوسیده(پرلیت و مواد آلی) را با هم ترکیب کنید و به خاک آن اضافه کنید. خاک این گیاهان را کمی مرطوب نگه دارید و نگذارید کاملاً خشک شود

  • آب:

    گونه های مختلف گیاه آگلونما تقریبا به نوع یکسان آبیاری و خاک مرطوب احتیاج دارد و بهترین زمان برای آبیاری آنها، زمانی است که نیمه بالای خاک خشک باشد. لازم به ذکر است که آب اضافه موجود در زیر گلدانی باید دور ریخته شود در غیر اینصورت باعث زرد شدن و پوسیدگی ریشه می شود. این گیاه در بهار و تابستان بیشتر از زمستان به آب نیاز دارند. اگر برگ گیاه زرد یا ساقه آن حالت خشکی بگیرد نمایانگر این است که گیاه آب را بیشتر از نیاز دریافت کرده است.

  • رطوبت:

    از آنجا که گیاه آگلونما یک گیاه مناطق گرمسیری می باشد به رطوبت بالایی نیاز دارد هرچند می تواند در محیطی با رطوبت کم زنده بماند، اما هرچه رطوبت بیشتر باشد بیشتر رشد می کند. از این روی فراهم کردن یک محیط مرطوب، قراردادن یک ظرف آب کنار گیاه و غبار پاشی روی برگها در محیط های خشک یا فصل تابستان به صورت روزانه کمک شایانی به رشد گیاه می کند. نکته جالب اینجاست که بسیاری از گیاه دوستان با توجه به علاقه این گیاه به رطوبت، حمام و سرویس بهداشتی بهترین مکان برای آن می دانند.

  • کود:

    گیاه آگلونما از گونه گیاهان رونده است و نیاز به کود مصنوعی ندارد. در فصل های بهار و تابستان می توان ماهی یکبار از کودهای مایع استفاده کرد و در فصل پاییز می توانید این کار را هر دو ماه یکبار انجام دهید، اما در فصل زمستان باید از این کار اجتناب کنید.

    آگلونما را می توان همانند گیاه پوتوس و فیلودندرون قلبی در ظرف های شفاف و داخل آب نگهداری کرد در این صورت کمی ذغال سنگ به آب آن اضافه کنید و ماهی یک بار یک قطره کود گیاهان خانگی به آن بدهید.

 

روشهای نگهداری آگلونما

  • قلمه زدن:

    گیاه آگلونما را می توان به راحتی به روش قلمه ساقه در آب یا خاک تکثیر کرد. برای تکثیر این گیاه ابتدا یک شاخه سالم روی گیاه مادر را انتخاب کرده و با استفاده از قیچی باغبانی یا تیغ تیز، بصورت مورب شاخه را به طول 2 تا 3 بند بریده و برگ های انتهایی را از برش جدا می کنیم. توجه داشته باشید که شاخه یا ساقه مورد نظر باید حداقل شامل 3 تا 5 برگ باشد تا انرژی گیاه را برای ساخت ریشه جدید نگیرد.

    در صورت انتخاب روش آب، گیاه را داخل ظرف شفاف حاوی آب قرار می دهیم به طوری که گره روی ساقه در زیر آب غوطه ور شود. زمانی که آب کدر شد آب را عوض کنید. گیاه باید طی چهار تا شش هفته ریشه های جدیدی ایجاد کند.

    در صورت استفاده از روش خاک، گلدان کوچکی را خوب زهکشی کرده و با خاک مناسب گلدان پر کنید. خاک را مرطوب کرده، با انگشت یا مداد چند سانتی متر عمق ایجاد کنید و قلمه را در خاک بکارید. خاک را به آرامی دور پایه برش بزنید تا محکم شود. قلمه ها را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید.

  • تعویض گلدان:

    زمان مناسب برای تعویض گلدان آگلونما معمولا مابین 1 تا 2 سال می باشد ولی در صورت مشاهده رشد بیش از اندازه و بیرون زدگی ریشه ها و بی حالی برگهای گیاه با وجود فراهم بودن تمام شرایط مطلوب، می توان نتیجه گرفت که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

  • تمیز کردن برگها:

    تمیز کردن برگها و غبار پاشی تاثیر زیادی رشد گیاهان گرمسیری از جمله گیاه آگلونما دارد. بهتر است هر چند وقت یکبار برگها با آب بدون املاح یا محلول شیر و آب تمیز و غبار پاشی شوند تا علاوه بر فراهم کردن محیطی مرطوب و مناسب، گیاه بتواند بهتر به فوتوسنتز بپردازد. محلول آب و شیر حاوی چند قطره شیر در یک لیتر آب است که گفته می شود برای برگ ها مفید است.

 

آفت ها و بیماریهای آگلونما

  • خشکی نوک برگ ها:

    یکی از مشکلات گیاه آگلونما خشک شدن نوک برگ های آن است که به آن "بیماری نوک" نیز گفته می شود و بروز این اتفاق در گیاه نشان گر آبیاری زیاد، آبیاری با آبی که حاوی کلر، فلوراید و نمک و یا استفاده بیش از اندازه کود می باشد. برای حل این مشکل باید توجه داشت که آبیاری باید با آب تصفیه شده صورت گیرد و در تنها زمانی که نیمی از خاک گلدان خشک شده باشد باید اقدام به آبیاری کرد. همچنین آگلونما نیاز چندانی به کود ندارد ولی در صورت نیاز هر ماه یکبار در فصل بهار و تابستان باید کود دهی انجام شود.

  • ریزش برگها:

    ریزش برگ های گیاه آگلونما به این معنی است که گیاه به شدت خشک شده و نیاز با آبیاری دارد. این مشکل با آبیاری به موقع و مراقب برطرف می شود.

  • برگ های زرد:

    زردی برگ گیاه آگلونما نشان دهنده آبیاری بیش از اندازه است. آبیاری مجدد باید زمانی که نیمی ازخاک گلدان خشک شده باشد صورت گیرد و اگر برگ ها زرد و افتاده باشند نمایانگر کمبود آب است باید به گیاه آب نسبتا زیاد داده شود و طبق آن آبیاری های بعدی اندازه گیری و تنظیم شود.

  • رنگ قهوه ای و لوله شدن برگ ها:

    دلیل اصلی این مشکل کاهش رطوبت و سرما هوا است. از آنجا که گیاه آگلونما یک گیاه گرمسیری است نیاز به گرما و رطوبت کافی برای رشد دارد و درصورت عدم وجود این شرایط برگهای آن به رنگ قهوه ای تغییر رنگ می دهند و جمع می شوند.

  • برگ های زرد با لکه سفید:

    برگ های زرد و لکه های سفیدی روی آنها نشانگر وجود کنه است. برای خلاصی از کنه ها باید در هفته اول بهار دمبرگ ها وسطح زیر آن ها را با مالاتیون دو در هزار سمپاشی نمایید.

  • نظرات
  • نظرات

      نظر شما کمک بزرگی برای بازدید کنندگان آینده است

      برای ثبت نظر شما کاربر گرامی لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

    Copyright © 2020-2024. All rights reserved