Please Wait

میثم رسولی 2 سال پیش 0 نظر

گیاه بگونیا یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی به شمار می آید که به دلیل زیبایی منحصر به فرد خود محبوبیت زیادی در میان گیاه دوستان دارد. بگونیا جزء بزرگترین خانواده های گیاهان گلدار می باشد که دارای بیش از 2000 گونه مختلف است که می توان آنها را در دسته گیاهان گرمیسری، نیمه گرمسیری ، گیاهان آپارتمانی و باغی قرار داد. این گیاه به خاطر داشتن برگهای جذاب و رنگارنگ و خوشه گل های زیبا به رنگ های صورتی، سفید، زرد و قرمز مشهور هست و ارتفاع و اندازه آن بسته به نوع متغییر است. گونه های آپارتمانی گیاه بگونیا معمولا از 15 تا 30 سانتی متر و گونه های باغی و پر یشت تر آن بیش از 5 متر طول دارند.

علی رغم زیبایی های این گیاه، گیاه بگونیا محلول سمی (اکثرا در ریشه) در خود دارد که می تواند باعث استفراغ و ترشح بزاق در حیوانات خانگی مانند سگ و گربه شود. در صورت داشتن حیوانات خانگی، این گیاه را از دسترس آنها دور نگاه دارید.

 

تاریخچه بگونیا

بگونیا از قرن چهاردهم در چین به عنوان گیاه دارویی استفاده می شد ولی در سال 1960 برای اولین بار توسط چارلز پلومیر در منطقه ای در آمریکای جنوبی کشف و به طور علمی مورد بررسی قرار گرفت.چارلز پلومیر به دلیل علاقه ی وافر به گیاه شناس معروف میشل بگون، این گیاه را بگونیا نامید.

 

 

انواع دسته بندی بگونیا

بر اساس ساختار ریشه ، بگونیا به چهار نوع غده ای ، فیبری یا مومی ، هاردی و ریزوماتوز تقسیم بندی می شود.

  • بگونیا فیبری یا مومی:

    این دسته شامل بگونیا عصا ، بگونیا مومی ، بگونیا بال فرشته و انواع دیگر می باشد که دارای ساقه های بلند بامبو مانند، برگ های باریک و اشکی شکل رو به پایین و معمولا خالدار، ریشه های نازک و توپی مانند به همراه خوشه گلهای کوچک به رنگ های سفید، صورتی و قرمز هستند.

  • بگونیا غده ای:

    این دسته بگونیا دارای گلهای بزرگ و چشمگیر در رنگهای نئون مانند زرد، صورتی، نارنجی، قرمز یا سفید هستند و در اواسط تابستان تا پاییز شکوفا می شوند.

  • بگونیا هاردی:

    این دسته دارای ساقه و برگ شبیه به بگونیا غده ای و گلهای کوچک به رنگ سفید یا صورتی می باشد.

  • بگونیا ریزوماتوز:

    این دسته بگونیا به علت داشتن شاخه و برگ های رنگارنگ و جذاب بیشتر به عنوان گیاه آپارتمانی پرورش داده می شود. رنگ برگ ها از صورتی روشن تا بنفش و زرد تا سبز تیره متغیر است.

 

انواع گونه بگونیا

گیاه بگونیا شمامل بیش از دو هزار گونه مختلف با شکل ها و رنگهای مختلف است که تنها گونه های به بررسی تعدادی از گونه های پر طرفدار آن می پردازیم

 

بگونیا رکس (Begonia Rex)

بگونیا رکس یکی از جذاب ترین گونه های بگونیاست که دارای برگ هایی به شکل قلب پیچ و تابدار و سطح کرکی مانند است که روی آن ها رنگ های متنوعی دیده می شود. گلهای این گونه از بگونیا در بین برگهای آن قرار دارد. این گونه در محیط های با نور غیر مستقیم خورشید و رطوبت نسبی رشد بهتری دارد.

 
 

بگونیا خالدار (Begonia Cracklin Rosie)

بگونیا خالدار دارای برگ هایی بال شکل با لکه های نقره ای در زمینه سبز است و گلهای این گیاه به صورت خوشه ای و سفید رنگ می باشد.

 
 

بگونیا ببری (Begonia Tiger)

همان طور که از اسم این گونه مشخص است این گونه بگونیا ظاهری مانند پوست ببر دارد و دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره با رگه هایی به رنگ سبز روشن و سطح کرکی مانند است.

 
 

بگونیا عروس یا وکسی (Begonia Semperflorens)

بگونیا عروس یا وکسی دارای برگ هایی چرمی شکل و براق هستند و در فصل بهار ،تابستان و پاییز گلدهی دارد و جزء گونه همیشه گلدار بشمار می آید.

 
 

بگونیا تکمه ای (Begonia Multiflora)

بگونیا تکمه یک گونه غده ای است و دارای شکوفه های رنگارنگ و به شکل گل رز است. این گونه بگونیا از اواسط بهار تا اواسط پاییزگل دهی دارند.

 
 

بگونیا هیمالیس (Begonia x hiemalis)

این گونه از بگونیا ترکیبی بین دو گونه بگونیا موم و بگونیا غده ای است که دارای شاخ و برگ مومی و گلهای روشن در رنگهای زرد و نارنجی است و از بهار تا پاییز به وفور گل می دهد.

 

 

شرایط نگهداری بگونیا

گیاه بگونیا بطور کلی به محیط رشد مناسب با خاک زهکشی شده و محیطی متعادل که نه خشک و نه مرطوب باشد نیاز دارند.

 

  • نور:

    اکثر گونه های گیاه بگونیا مخصوصا گونه هایی با برگهای رنگی و گونه های گلدار نیاز بیشتری به نور خورشید دارند ولی نباید در معرض تابش نور مستقیم قرار بگیرد چرا که ممکن است باعث از بین رفتن و سوختن برگ این گیاه شود و تنها تعداد اندکی از گونه ها می توانند نور مستقیم خورشید کامل را تحمل کنند. همچنین باید توجه داشت که دسترسی محدود به نور کافی خورشید در برخی گونه های بگونیا باعث عدم گلدهی آنها می شود

  • دما:

    از آنجا که بیشتر گونه های گیاه بگونیا متعلق به مناطق مرطوب و نیمه گرمسیر و گرمسیری هستند دمای مناسب برای رشد این گیاهان زیبا بین 15 تا 26 درجه سانتی گراد است. در نتیجه این گیاه در سرما آسیب پذیراست و در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد از بین می رود و دمای بالا باعث کاهش رشد آن می شود.

  • خاک:

    گیاه بگونیا به خاکی غنی از مواد آلی، مرطوب و با زهکشی مناسب احتیاج دارد که هوا در آن به راحتی قابل جریان باشد، در غیر این صورت باعث پوسیدگی ریشه ها و ساقه گیاه می شود. باید توجه داشت که استفاده از خاک رس به علت سنگین شدن بعد از آبیاری مانع عبور هوا در خاک می شود و خاک مناسبی برای این گیاه نمی باشد. ترکیب برابری از پیت ماس، پرلیت و کوکو پیت یا ترکیبی از پیت ماس و خاک برگ و خاک کمپوست می تواند خاکی مناسب را برای رشد گیاه بگونیا فراهم کند.

  • آب:

    گیاه بگونیا با وجود دارا بودن برگها و ساقه ای ضخیم توانایی ذخیره آب برای طولانی مدت را در خود دارد و نیازی به آبیاری مداوم ندارد. زمان آبیاری گیاه بگونیا بسته به دمای محیط هفته ای یکبار می باشد که این زمان در فصول و محیط های گرم کمتر و در محیط های سرد تر بیشتر می شود ولی برای اطمینان از زمان آبیاری دقیق بهتر است انگشت خود را تا چند سانتی متری خاک فرو کنید و در صورت خشک بودن خاک اقدام به آبیاری نمایید.

    شیوه صحیح آبیاری گیاه بگونیا، آبیاری خاک گیاه است و نه شاخه و برگ ها زیرا این امر باعث بروز کپک بر روی آن ها می شود. همچنین این گیاه در صورت آبیاری بیش از اندازه دچار پوسیدگی ریشه و زردی برگ ها می شود بنابراین باید دقت لازم در فرآیند آبیاری در نظر گرفته شود.

  • رطوبت:

    از آنجا که گیاه بگونیا یک گیاه مناطق مرطوب و گرمسیری است نیاز به محیطی مرطوب برای نگهداری دارد. از این روی می توان این رطوبت را به شیوه جزیره ای برای گیاه فراهم کرد بدین صورت که زیر گلدانی را پر از آب کرده و داخل آن را با سنگ ریزه پر کنید و گلدان را روی سنگ ریزه ها قرار دهید بطوری که سوراخ انتهایی گلدان با آب در تماس نباشد.

  • کود:

    میزان استفاده از کود در گونه های مختلف گیاه بگونیا بسته به نوع گونه متفاوت است ولی معمولا این امر بصورت ماهیانه در فصل رشد گیاه انجام می شود. استفاده از یک لایه ورمی کمپوست و کمپوست شرکت زیست فناور پیشتاز واریان جهت تقویت خاک و همچنین استفاده از مایکوروت زینتی شرکت زیست فناور پیشتاز واریان برای تقویت ریشه و افزایش جذب عناصر معدنی یا کودهای سبک و کود معدنی محلول در آب متناسب با گونه بگونیا گزینه های مناسبی برای تقویت این گیاه می باشد. همچنین به منظور گلدهی برخی از گونه های بگونیا بهتر است زمان کودهی را به یک هفته کاهش داد و برای گونه هایی مانند بگونیا بال فرشته که رشد شاخه و برگ بیشتری دارند، از کودی استفاده کنید که نیتروژن آن بیشتر است.

 

روشهای نگهداری بگونیا

  • قلمه زدن:

    گیاه بگونیا بسته به گونه آن، به چهار روش قابل تکثیر است.

    • کاشت بذر:

      بهترین زمان برای کاشت بذر گیاه بگونیا اواخر فصل زمستان است که می توان عمل کاشت را در یک گلدان کوچک انجام داد بطوری که بذرها در خاک فرو نروند و فقط در سطح خاک باشند. به این منظور می توان از یک سطح صاف مانند تخته برای چسباندن بذر به خاک استفاده کنید. تا زمانی که جوانه ها رشد کنند باید خاک را مرطوب نگاه داشت، همچنین برای داشتن شرایط مناسب مانند شرایط گلخانه ای می توانید روی خاک را با پلاستیک شفاف پوشانده و بعد از جوانه زنی میتوانید پلاستیک را برداشت و گلدان را در نور مناسب خورشید قرار دهیم تا جوانه ها رشد کنند. زمانی که برگها رشد کردند می توانید گیاه را در یک گلدان مناسب قرار داد.

    • قلمه ساقه:

      این روش تنها برای گونه های ساقه دار و ایستاده گیاه بگونیا استفاده می شود. در این روش یکی از شاخه های بدون گل را که دارای حداقل دو گره است به طور اریب بریده و برگ های پایینی را جدا کرده و با چند برگ در قسمت بالایی آن را داخل خاک قرار دهید. توجه داشته باشید که از خاک سبک استفاده کنید و فراموش نکنید که خاک را مرطوب نگه دارید.

    • کشت غده:

      کشت غده ای تنها برای گونه های غده ای گیاه بگونیا استفاده می شود. در این روش یک غده را به چند قسمت تقسیم کرده، به طوری که هر قسمت دارای نقاط رشد یا همان چشم باشد. سپس قسمت های غده را در خاک با فاصله 10 سانتی متر از یکدیگر قرار داده به صورتیکه چشم ها رو به بالا باشند و 3/2 گلدان را با خاک استریل پر شده باشد. خاک گلدان را آبیاری کرده و برای اطمینان از رطوبت خاک، روی گلدان را با کیسه پلاستیک و یک نوار لاستیکی محکم کرده و آن را در نور غیر مستقیم قرار می دهیم.

    • قلمه برگ:

      این نوع قلمه برای گونه های خزنده بگونیا مانند بگونیا مخملی و بگونیا رکس مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش بعد از انتخاب یک برگ جوان سطح زیرین آن را با تیغ یا چاقو کمی خراش داده و روی ماسه شسته شده یا ترکیب پرلیت و کوکوپیت قرار دهید. سپس روی آن مقداری خاک ریخته و با کیسه پلاستیکی روی آن را پوشانده و برای حفظ رطوبت بر روی کیسه سوراخ هایی ایجاد نمایید. بعد از گذشت مدت یک ماه و مشاهده ریشه در زیر برگ و رشد گیاهان جدیدی روی آن می توانید آن را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید.

  • هرس کردن:

    برای این که گیاه بگونیا سرزنده تر و گلدهی مناسبتری داشته باشد، بهتر است شاخه و برگ های زرد و گل های خشک شده را جدا کنید تا انرژی گیاه هدر نرود.

 

آفت ها و بیماریهای بگونیا

  • قهوه ای شدن نوک برگ ها:

    تغییر رنگ نوک برگ های گیاه بگونیا به قهوه ای نشانه کافی نبودن رطوبت هوا می باشد و برای برطرف نمودن این مشکل می توان رطوبت محیط را افزایش داد یا از ایجاد رطوبت به شیوه جزیره ای استفاده کرد.

  • زرد شدن برگ ها:

    از دلایل اصلی زرد شدن برگ های گیاه بگونیا می توان به کم آبی و عدم دسترسی کافی به نور اشاره کرد. اگرچه این گیاه توانایی ذخیره آب را در ساقه و برگ خود دارد ولی بطور هفتگی نیز نیاز به آبیاری دارد، همچنین بیشتر گونه های گیاه بگونیا نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارند و در صورت عدم دریافت نور کافی برگ های آن ها زرد می شود.

  • ریزش برگ ها:

    دلیل اصلی ریزش برگ های گیاه بگونیا آبیاری بیش از اندازه گیاه یا قرار گرفتن در یک محیط گرم است. برای اطمینان از زمان دقیق آبیاری حتما یابد خاک سطح گلدان بررسی شود و از خشک بودن ارتفاع چند سانتی متری آن اطمینان حاصل گردد. دمای محیط نیز نباید بیشتر از 26 درجه سانتی گراد باشد و به هیچ وجه نباید گیاه را در کنار وسایل گرمایشی قرار داد.

  • ریزش جوانه های گل:

    عدم دسترسی به آب کافی یا نگهداری گیاه در یک محیط خشک عوامل اصلی ریزش جوانه های گیاه بگونیا می باشند. برای برطرف کردن این مشکل باید رطوبت محیط نگهداری گیاه را افزایش داد و آن را بطور هفتگی آبیاری نمود.

  • رنگ پریدگی برگ ها:

    : کنه تار عنکبوتی یکی از عوامل رنگ پریدگی برگهای گیاه بگونیا می باشد که معمولا با مشاهده تار عنکبوت زیر برگ ها قابل تشخیص است. برای از بین بردن این کنه، تار عنکبوت ها را به پنبه آغشته به الکل پاک کنید.

  • نازک شدن ساقه:

    کمبود نور یکی از عوامل نازک و دراز شدن ساقه گیاه بگونیا می باشد که با انتقال گیاه به محیط پر نور تر این مشکل برطرف می شود.

  • نظرات
  • نظرات

      نظر شما کمک بزرگی برای بازدید کنندگان آینده است

      برای ثبت نظر شما کاربر گرامی لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

    Copyright © 2020-2024. All rights reserved