Please Wait

میثم رسولی 2 سال پیش 0 نظر

گیاه قاشقی یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی است که محبوبیت زیادی در میان گیاه دوستان دارد. این گیاه مقاوم به دلیل تحمل شرایط نا مطلوب گزینه مناسبی برای کسانی است که قصد شروع نگهداری از یک گیاه آپارتمانی را دارند. نگهداری آسان و کم هزینه، رشد آرام، توانایی کاشت گیاه در تمام فصول، غیر سمی بودن آن برای کودکان و حیوانات خانگی و قدرت تصفیه هوای بالا را می توان از مزایای گیاه قاشقی برشمرد.

اگرچه گیاه قاشقی بیش از 1000 نوع گونه مختلف در طرحها و رنگهای گوناگون دارد لیکن این گیاه با برگهای قاشقی شکل منحصر به فرد خود به راحتی قابل تشخیص است. گیاه قاشقی گیاه کوچکی است که ارتفاع آن به ندرت به سی سانتی متر می رسد و اغلب دارای برگ هایی نسبتا کلفت و زخیم است که این مشخصه سبب می شود تا بتواند آب و املاح فراوانی را در برگ های خود ذخیره کند. گیاه قاشقی از متنوع ترین گیاهان آپارتمانی از نظر رنگ، اندازه و گونه محسوب شده و طیف وسیعی از انواع رنگ دانه های مختلف از سفید تا کرم و سبز را دارا می باشد.

 

تاریخچه قاشقی

نام لاتین گیاه قاشقی، پپرومیا (Peperomia) از دو کلمه یونانی peperi به معنای فلفل و homois به معنای شبیه تشکیل شده است اما این گیاه به دلیل شباهت برگهایش با قاشق در فارسی به گیاه قاشقی معروف است. گیاه قاشقی یک گیاه مناطق گرمسیری و استوایی و بومی کشورهای مکزیک و آمریکای جنوبی می باشد. این گیاه در کشور برزیل به عامل شانس معروف است و به عنوان نمادی برای آینده ای بهتر در بین مردم رواج دارد. در گذشته در طب سنتی از خواص درمانی گیاه قاشقی برای مواردی همچون کاهش تب، سردرد و بهبود دردهای مفصلی نیز استفاده شده است.

 

 

انواع گونه قاشقی

گیاه قاشقی دارای صدها گونه مختلف در طرح و رنگهای گوناگون است که تعداد زیادی از آنها می تواند گیاهان آپارتمانی استثنایی برای گیاه دوستان باشد.

 

گیاه قاشقی هندوانه ای (Peperomia Argyreia)

این گونه پرزرق و برق با نام مستعار هندوانه پپرومیا یکی از محبوب ترین و در عین حال جذاب ترین گونه گیاهی از خانواده گیاهان قاشقی است. برگ های سبز براق با رگه های نقره ای و ساقه هایی به رنگ قرمز ظاهری جذاب به این گونه بخشیده است. نگهداری از این گونه از گیاه قاشقی برای کسانی که تازه شروع به نگهداری گیاهان آپارتمانی کرده اند چندان ساده نیست. گیاه قاشقی هندوانه ای دارای برگ های آبدار است و این نشان دهنده توانایی ذخیره آب در آنهاست، همچنین این گونه شرایط محیطی روشن و مرطوب را دوست دارد اما توانایی زیست در محیط های بدون این شرایط را نیز دارا می¬باشد.

 
 

پپرومیا آبتوسیفولیا (Peperomia obtusifolia)

پپرومیا آبتوسیفولیا یا گیاه پلاستیکی کوچولو یکی دیگر از گونه های محبوب گیاه قاشقی است و دارای برگ های گرد، صاف و نیمه آب دار و ساقه های زخیم است که ارتفاع رشد آن به حدود سی سانتی متر میرسد. آبتوسیفولیا در محیط هایی با نور غیر مستقیم به خوبی رشد می کند اما امکان پرورش آن در مکان های کم نور نیز وجود دارد. این گیاه نیاز به آبیاری فراوان ندارد و بهتر است تعویض خاک و گلدان یا جا به جایی گلدان به صورت مرتب صورت نگیرد.

 
 

گیاه قاشقی اشکی(Peperomia orba)

این گونه پرطرفدار با نام گیاه قاشقی اشکی در تمام طول سال سرحال و تازه باقی می ماند. برگ های این گیاه به صورت بیضی شکل و براق هستند و دارای اندکی فرورفتگی در امتداد نوار میانی است. حداکثر ارتفاع و عرض آن حدود پانزده سانتی متر است و فضا را بیش از حد اشغال نمیکند. نگهداری از گیاه قاشقی اشکی با وجود برگهای آبدار آن آسان بوده زیرا این گونه گیاهی بسیار مقاوم است. این گونه نور غیر مستقیم را برای زیست ترجیح می دهد و در صورت آبیاری زیاد از بین می رود.

 
 

گیاه قاشقی لوبیای شاد(Peperomia ferreyrae)

گیاه قاشقی لوبیای شاد یا همان پپرومیا فریرا شباهت بسیار زیادی به شاخ و برگ های گیاه لوبیای سبز دارد. این گونه در محیط های روشن رشد بهتری داشته و به دلیل داشتن برگ های آبدار نیاز چندانی به رطوبت ندارد و آبیاری آن باید زمانی که خشک شده باشد انجام شود.

 
 

گیاه قاشقی امید(Hope peperomia)

ظاهر گیاه قاشقی امید ظریف اما در واقع بسیار مقاوم است. رنگ ساقه های آن از صورتی تا نارنجی متفاوت است و برگ های آن گرد و نیمه آب دار است . گیاه قاشقی امید محیط روشن را دوست دارد اما نور شدید و مستقیم باعث کدر شدن برگهای آن می شود. همچنین خاک این گیاه نیازی به آبیاری فراوان ندارد و قبل از هر آبیاری خاک باید خشک باشد.

 
 

گیاه قاشقی یاقوت آبشاری (Peperomia Ruby cascade)

گیاه قاشقی یاقوتی دارای شاخ و برگ هایی آویزان و ساقه ای به رنگ سبز است که آن را تبدیل به گیاهی رنگارنگ می کند. این گونه گیاه قاشقی دارای رشد سریعی است. ساقه های این گیاه به صورت عمودی رشد میکنند و به محض اینکه به طول بیش از شصت سانتی متر برسد، آویزان می شوند. گیاه قاشقی یاقوتی به آبیاری زیاد و رطوبت نیاز ندارد و با طیف وسیعی از نور سازگار است و میتواند در محیط کم نور به حیاتش ادامه دهد اما نور مستقیم و شدید باعث رنگ پریدگی و سفیدی برگ ها می شود.

 
 

گیاه قاشقی موازی (Peperomia Tetragona)

گیاه قاشقی موازی یکی دیگر از گونه های گیاه قاشقی است که دارای برگ های بادامی شکل با نوارهای نازک سبز رنگ و ساقه های بلند و محکم این گیاه به رنگ نارنجی است. گیاه قاشقی موازی، گیاه مناطق نیمه گرمسیری است و رشد خوبی در محیط هایی با رطوبت بالا دارد. همچنین رشد بهتری در محیط روشن با نور غیر مستقیم دارد.

 
 

گیاه قاشقی یاقوتی درخشان (Peperomia graveolens)

گیاه قاشقی یاقوتی درخشان یک گیاه کمیاب در طبیعت محسوب میشود که این گونه متمایز و پرطرفدار به دلیل رنگ قرمزش به یاقوت درخشان معروف است. این گونه دارای برگ های نسبتا چرب، ظاهری شبیه به یک قایق را دارد و همچنین دارای الگوی رشد عمودی میباشد. نگهداری از گونه یاقوتی درخشان آسان ،اما نسبت به سایر گونه های گیاه قاشقی به نور بیشتری نیاز دارد. این گونه از گیاه قاشقی مستعد پوسیدگی ریشه است بنابراین باید از آبیاری بیش از حد آن پرهیز کرد .

 
 

گیاه قاشقی لبه قرمز (Peperomia clusiifolia)

گیاه قاشقی لبه قرمز از رنگارنگ ترین گونه های گیاه قاشقی است که در چندین الگوی رنگی یافت می شود. این گونه دارای برگ های سفید به همراه جلوه ای از رنگ سرخ براق و یک الگوی رشد نامرتب است که این ویژگی، ظاهری جذاب به این گونه از گیاه قاشقی بخشیده است. گیاه قاشقی لبه قرمز در نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند و مراقبت از آن نسبت به سایر گونه ها چندان دشوار نیست .

 
 

گیاه قاشقی چروک(Peperomia caperata)

گیاه قاشقی چروک دارای برگ هایی به رنگ صورتی مایل به قرمز است و از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود. رشد سریع این گونه از گیاه قاشقی پیچ و تابی منحصر به فردی به برگ های آن بخشیده است. گیاه قاشقی چروک در نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد میکند و همچنین نسبت به رطوبت زیاد حساس است و بهتر است در صورتی آن را آبیاری کرد که سطح خاک آن خشک و نیمه خشک باشد.

 
 

گیاه قاشقی باند کوچک (peperomia albovittata)

گیاه قاشقی باند کوچک، با برگ هایی بیضی شکل و نوک تیز به رنگ قهوه ای مایل به قرمز، یکی از پر مخاطب ترین و زیباترین گونه های گیاه قاشقی می باشد. این گونه از گیاه قاشقی در نور مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند و در عین حال توانایی زندگی در محیطی با نور غیر مستقیم را نیز دارد. برگ های آبدار و نیمه آبدار این گونه نشان دهنده این است که این گیاه قاشقی میتواند به خوبی در خاکی با رطوبت بالا به رشد خود ادامه دهد.

 
 

گیاه قاشقی روبلا (Peperomia rubella)

گیاه قاشقی روبلا دارای برگ هایی به رنگ سبز و همچنین ساقه هایی به رنگ قرمز است که می تواند رشدی در حدود ده تا پانزده سانتی متر داشته باشد. این طول رشد موجب افتادگی شاخ و برگ های آن می شود که می توان با هرس ساده آن را به طور عمودی نگه داشت. گیاه قاشقی روبلا توانایی تحمل رطوبت زیاد را دارد اما بهتر است از آبیاری بیش از حد آن خودداری کرد همچنین در نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی لوبیایی (Peperomia axillaris)

گیاه قاشقی لوبیایی شباهت زیادی به گونه قاشقی لوبیای شاد دارد اما برگ های آن چاق تر, آبدار تر و همچنین طول رشد آن به حدود بیست و پنج سانتی متر میرسد از این رو نیاز است تا هر از چند گاهی هرس شود تا مناسب نگهداری در آپارتمان ها باشد. نور مناسب خورشید و همچنین آبیاری به موقع به رشد گیاه قاشقی لوبیایی کمک میکند.

 
 

گیاه قاشقی پرسیلیاتا (Peperomia perciliata)

این گونه از گیاه قاشقی دارای برگ هایی کوچک و قلبی شکل به همراه ساقه هایی بلند و دنباله دار به رنگ قرمز میباشد که طول بلند ساقه هایش آن را تبدیل به گیاهی آویزان کرده است. گیاه قاشقی پرسیلیاتا نیاز به اندکی مراقبت و توجه دارد و باید دقت داشت که این گیاه در نور زیاد خورشید تغییر رنگ داده و زرد می شود. این گونه توانایی تحمل رطوبت بالا را دارد اما باید از آبیاری بیش از اندازه آن پرهیز کرد.

 
 

گیاه قاشقی اینکاکا (Peperomia incaca)

گیاه قاشقی اینکاکا، گیاهی مخملی شکل است و به همراه برگ هایی گرد و شاداب که ظاهری شبیه به فلفل دارد، یکی از زیباترین گونه های گیاه قاشقی میباشد. در زوایای خاصی از نور می توان درخشش سفید رنگی از برگ های آن مشاهده کرد که جلوه ای زیبا به این گونه میدهد. گیاه قاشقی اینکاکا در نور غیر مستقیم خورشید و همین طور رطوبت مناسب به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی سوسکی (Peperomia quadrangularis)

گیاه قاشقی سوسکی یکی از زیباترین گونه ها در بین گیاهان قاشقی میباشد. این گیاه دارای برگ های کوچک و بیضی شکل به همراه ساقه هایی نیمه آبدار میباشد که به دلیل گستردگی نه چندان زیاد ریشه آن باید از آبیاری بیش از حد آن پرهیز کرد. نور مناسب و غیر مستقیم خورشید به رشد هرچه بهتر این گونه جذاب کمک میکند.

 
 

گیاه قاشقی پروستاتا (Peperomia prostrata)

گیاه قاشقی پروستاتا یک گیاه دنباله دار با ساقه هایی قرمز رنگ و فنری است که حالتی آویزان و پراکنده به خود می گیرد. این گونه دارای برگ هایی کوچک، گرد و شفاف است که ظاهری شبیه به لاک پشت دارد از همین رو به گیاه قاشقی لاک پشتی هم معروف است. این گونه در نور غیر مستقیم رشدی مناسب دارد و تنها در صورتی باید آن را آبیاری کرد که سطح خاک آن خشک و یا نیمه خشک شده باشد.

 
 

گیاه قاشقی ماری (Peperomia serpens)

پپرومیا سرپنس یکی از گونه های گیاه قاشقی است که ممکن است با گیاه پوتوس اشتباه گرفته شود. این گیاه توانایی تحمل رطوبت زیاد را ندارد و همچنین در محیط پر نور به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی دولابریفورمیس (Peperomia dolabriformis)

گیاه قاشقی دولابریفورمیس دارای برگ های چین خورده و ظاهری شبیه به برگ گونه ی لوبیای شاد دارد. این گونه در برابر نور شدید آسیب میبیند همچنین سازگاری زیادی در شرایط خشک و نیمه خشک دارد به همین دلیل از آبیاری بیش از حد آن باید جلوگیری کرد.

 
 

گیاه قاشقی گردنبند یشمی (Peperomia rotundifolia)

گیاه قاشقی گردنبند یشمی دارای برگ هایی کوچک و گرد به همراه ساقه هایی با الگوی رشد عمودی است که این طول رشد سبب شده تا این گیاه آویزان به نظر برسد. نیاز آبی کم و همچنین مراقبت آسان سبب شده تا این گونه از گیاهان قاشقی محبوبیت بالایی نزد مخاطبان خود داشته باشد.

 
 

گیاه قاشقی ورشافلتی (Pepromia verschaffeltii)

این گونه بومی برزیلی که به آن هندوانه کوتوله نیز گفته میشود از زیباترین گونه های گیاه قاشقی میباشد. گیاه قاشقی ورشافلتی دارای برگ های بیضی شکل و به رنگ سبز مایل به آبی با نوارهای نقره ای پهن روی سطح آن است. رشد این گیاه به حدود بیست سانتی متر میرسد و نیاز به مراقبت و توجه دارد.

 
 

گیاه قاشقی کیمناچی(Peperomia kimnachii)

این گونه بومی اهل بولیوی دارای برگ های کشیده و نیمه آبدار و ساقه هایی پراکنده به رنگ قرمز می باشد. این گونه در نور شدید و مستقیم آسیب می بیند ولی در نور غیر مستقیم و همینطور رطوبت معتدل به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی شکمی (Peperomia verticillata)

گیاه قاشقی شکمی یا سیاه قرمز نام گیاهی قاشقی است که طرفداران زیادی در بین انواع گونه های گیاهی دارد. برگ های این گونه کوچک و بیضی شکل هستند و رنگ آن در گذر زمان از سبز به قرمز تغییر میکند. گیاه قاشقی شکمی اگر در شرایط پر نور رشد کند یک بوته پر و دو رنگ تشکیل میدهد و در محیطی با نور کم رشد کند، شاخ و برگ هایش بلند تر و کشیده تر میشود. این گیاه چندان با رطوبت بالا سازگار نیست بنابراین باید در آبیاری آن احتیاط کرد.

 
 

گیاه قاشقی پلی بوترایا (Peperomia polybotrya)

گیاه قاشقی پلی بوترایا که با نام قطره باران نیز شناخته می شود، یکی از زیباترین گونه های گیاه قاشقی محسوب میشود. برگ های این گونه براق، اشکی شکل و سبز رنگ است که روی ساقه هایی محکم و کوتاه قرار گرفته اند. طول رشد این گونه به سی سانتی متر هم میرسد. این گونه مناسب رطوبت و آبیاری زیاد نیست بنابراین در شرایطی باید به آن آب داد که خاکش خشک یا نیمه خشک باشد.

 
 

گیاه قاشقی النگاتا (Peperomia elongata)

گیاه قاشقی النگاتا ، گونه ای کمیاب و منحصر به فرد و نیازمند مراقبت جدی می باشد. برگ هایی پهن، بزرگ و براق دارد که جلوه ای زیبا به این گونه از گیاهان قاشقی بخشیده است. این گیاه دارای برگ سبز رنگ و ساقه هایی دارای خال هایی قرمز مشابه با گونه obtusifoli Peperomia میباشد. گیاه قاشقی النگاتا در نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد میکند و توانایی تحمل آبیاری بیش از حد را ندارد اما توانایی سازگاری با سطوح مختلف رطوبت را داراست.

 
 

گیاه قاشقی برگ نقره ای(Peperomia griseo-argentea)

گیاه قاشقی برگ نقره ای دارای برگ هایی چروکیده و قلبی شکل و همچنین برآمدگی هایی کوتاه بر سطح خود می باشد. رنگ آن همانطور که از نامش پیداست نقره ای یا خاکستری است اما گونه های جوان تر ممکن است به رنگ صورتی نیز یافت شوند که با بالغ شدن به رنگ نقره ای در می آیند. طول رشد این گونه زینتی به حدود سی سانتی متر میرسد. گیاه قاشقی برگ نقره ای در نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی نیوالیس (Peperomia nivalis)

گیاه قاشقی نیوالیس دارای برگ های کوچک به رنگ سبز و همچنین ساقه هایی قرمز رنگ میباشد که طول رشد آن به حدود پانزده سانتی متر میرسد. این گونه میتواند در طیف وسیعی از نور رشد کند اما در شرایط روشن تر عملکرد بهتری دارد.

 
 

گیاه قاشقی کوتوله ی فلفلی (Peperomia maculosa)

گیاه قاشقی کوتوله فلفلی درای شاخ و برگ های مخروطی شکل است که در سطح برگ های آن خطوط صاف و ظریفی به رنگ سفید دیده میشود. این گونه از گیاهان قاشقی دارای عطر و بوی بسیار تند میباشد به همین دلیل کوتوله فلفلی نامیده میشود. این گونه در رطوبت و نور مناسب به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی کولوملا (Peperomia columella)

گیاه قاشقی کولوملا بومی مناطق جنگلی کشور پرو می باشد که ظاهر شاداب و منحصر به فردش آن را از سایر گونه های قاشقی متمایز کرده است. ساقه های این گونه که الگوی رشد عمودی و بالا رونده دارند توسط برگ های ریز و مثلثی شکل آن پنهان شده است. گیاه قاشقی کولوملا به نور چندانی نیاز ندارد همچنین خاک خشک به رشد هرچه بهتر گیاه کمک میکند.

 
 

گیاه قاشقی ترینرویس (Peperomia trinervis)

گیاه قاشقی ترینرویس برگ هایی ضخیم و بادامی شکل دارد که رگه های نازکی به رنگ سفید سطح سبز رنگ و صاف آن را احاطه کرده است. شاخ و برگ های چشم نواز این گونه به طرز جذابی در زیر نور میدرخشند. این گونه نسبت به سایر گونه های گیاهان قاشقی به رطوبت و نور بیشتری برای رشد نیازمند است.

 
 

گیاه قاشقی پرسکیفولیا (Peperomia pereskiifolia)

گیاه قاشقی پرسکیفولیا دارای برگ های نوک تیز و بیضی شکل است که روی ساقه های ضخیمی به رنگ قرمز قرار دارد. شاخ و برگ های گیاهان جوانتر حاشیه قرمز رنگ جذابی دارند که با بلوغ به مرور زمان محو میشوند. نگهداری از این گونه قاشقی آسان است و در نور غیر مستقیم و همچنین رطوبت مناسب به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی دال استتی(Peperomia dahlstedtii)

این گونه از گیاهان قاشقی به دلیل وجود خطوط طولی قرمز رنگ بر روی برگ هایش به گیاه قاشقی تتراگونا شباهت دارد. با این وجود نسبت به تتراگونا برگ هایش آب دار تر و همچنین داری تنوع رنگی بیشتری است. این گونه به آبیاری چندانی نیاز ندارد و زهکشی مناسب خاک و نور مناسب به رشد هرچه بهتر گیاه کمک میکند.

 
 

گیاه قاشقی برگنو(Peperomia glabella)

گیاه قاشقی گلابلا که با نام برگنو نیز شناخته میشود، در نواحی آمریکای مرکزی به فراوانی یافت میشود و نسبت به سایر گونه های گیاه قاشقی بزرگ تر است. برگ های بلند آن گاهی تا حدود بیست و پنج سانتی متر رشد میکند و شامل تنوع رنگی گسترده از سبز خاکستری تا کرم یا زرد میباشد. این گونه رطوبت زیادی به خود جذب میکند بنابراین بعد از اطمینان از خشک بودن خاک باید آن را آبیاری کرد. گیاه قاشقی برگنو توانایی سازگاری با شرایط نوری مختلف را دارد.

 
 

گیاه قاشقی متالیکا (Peperomia metallica)

گیاه قاشقی متالیکا دارای برگ هایی با درخشندگی چشمگیر است که شناخته شده ترین نوع آن به رنگ سبز تیره با سطح زیرین شرابی رنگ وجود دارد. رشد بوته ای این گیاه سبب تفاوت آن با دیگر گونه های گیاه قاشقی شده است. گیاه قاشقی متالیکا در نور و رطوبت متوسط به خوبی رشد میکند همچنین اشکال کوچکتر، توانایی رطوبت بالا تر را نیز دارند.

 
 

گیاه قاشقی لا لاجا تریس (Peperomia La Laja Trace)

این گونه از گیاهان قاشقی بومی نواحی ترینیداد و توباگو دارای ساقه هایی بلند و برگ هایی کوچک به رنگ مشکی میباشد. مراقبت از آن چندان دشوار نیست و در نور و رطوبت مناسب به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی ژاپنی (Peperomia japonica)

این گیاه قاشقی بومی نواحی شرق آسیا همراه با شاخ و برگ های کوچک، بیضی شکل و آویزان روی ساقه هایی بلند قرار گرفته که ظاهری منحصر به فرد به ا است. این گونه در رطوبت و نور معمولی به خوبی رشد میکند همچنین نسبت به رطوبت بالا سازگاری دارد.

 
 

گیاه قاشقی برگ طلایی (Peperomia Rugosa Aussie Gold)

گیاه قاشقی برگ طلایی با برگ های پهن و قلبی شکل خود با رنگ طلایی در اطراف ساقه ی ضخیم و قرمز رنگی قرار دارد که ظاهر زیبا و جذاب آن طرفداران زیادی را به خود جلب میکند این گونه در استرالیا جزو گیاهان رایج و در دسترس محسوب می شود در حالی که در نیم کره شمالی نادر و کمیاب است. گونه برگ طلایی مستعد پوسیدگی ریشه است که باید از آبیاری بیش از حد آن پرهیز کرد.

 
 

گیاه قاشقی آنتونیانا (Peperomia antoniana)

گیاه قاشقی آنتونیانا دارای شاخ و برگ های تیره و کدر میباشد که رشد آن تنها به سه سانتی متر میرسد. بر روی سطح برگ های این گونه لکه هایی به رنگ نقره ای پخش شده اند که ظاهر آن را متمایز می کند. لازم است سطح خاک این گونه از گیاه قاشقی چندان مرطوب نباشد بنابراین از آبیاری بیش از حد آن باید اجتناب نمود.

 
 

گیاه قاشقی گلدار (Peperomia fraseri)

گیاه قاشقی گلدار دارای برگ های سبز و قلبی شکل، به همراه ساقه هایی به رنگ قرمز است که رایحه ای مطبوع و ملایم در اطراف خود پخش میکند. گیاه قاشقی گلدار در نور و رطوبت مناسب به خوبی رشد می کند و طول رشد این گونه به حدود نود سانتی متر میرسد بنایراین به فضای نسبتا زیادی نیاز دارد.

 
 

گیاه قاشقی اکوادوری (Peperomia ecuador sp)

گیاه قاشقی اکوادوری همانطور که از نامش پیداست گیاه بومی کشور اکوادور می باشد که دارای شاخ و برگ های فشرده و قلبی شکل به رنگ سبز تیره هستند. این گونه بر خلاف دیگر گونه های گیاه قاشقی به رطوبت و نور بیشتری برای رشد نیاز دارد.

 
 

گیاه قاشقی هافمانی (Peperomia hoffmannii)

گیاه قاشقی هافمانی دارای برگ های کوچک، گرد و سبز روشن است که با توجه به الگوی رشد پراکنده اش جذابیتی منحصر به فرد به وجود آورده است. این گونه از گیاهان قاشقی در نور مستقیم و شدید خیلی زود از بین میرود بنابراین لازم است در نور و رطوبت مناسب قرار بگیرد تا به خوبی بتواند رشد کند.

 
 

گیاه قاشقی هاچسونی (Peperomia hutchisonii)

کلمات عجیب، منحصر به فرد و جذاب برازنده گیاه قاشقی هاچسونی هستند. گونه ای که شاید هیچ مشابهتی با دیگر گونه های گیاه قاشقی نداشته باشد اما همین ظاهر متفاوت باعث محبوبیت این گونه شده است. گونه هاچسونی با برگ های صدفی شکل به رنگی خاکستری مایل به سبز و بافتی مرجان مانند توجه هر بیننده ای را به خود جلب میکند. نگه داری از این گونه همچون ظاهرش متفاوت است و نسبت به دیگر گونه های گیاه قاشقی میتواند نور و رطوبت بیشتری را جذب خود کند.

 
 

گیاه قاشقی آسپرولا (Peperomia asperula)

گیاه قاشقی آسپرولا با برگ های سبز روشن و نوار حاشیه ای قوه ای رنگ نسبت به دیگر گونه های گیاه قاشقی از سرعت رشد کمتری برخوردار است. نگهداری از این گونه آسان است و در صورت وجود نور و رطوبت کافی به خوبی رشد میکند.

 
 

گیاه قاشقی ساقه ی بامبو(Peperomia Bamboo Stalks)

گیاه قاشقی ساقه ی بامبو متشکل از تعدادی ساقه ی عمودی میباشد که آن را تبدیل به پایه ای مینیاتوری از برگ بامبو کرده است. با بالغ شدن گیاه، برگ های مسن تر شروع به ریزش میکنند و برگ های جدید از ساقه نمایان میشوند. نگهداری از گیاه قاشقی ساقه ی بامبو چندان سخت نیست و باید توجه داشت نور زیاد باعث رشد هرچه بهتر گیاه میشود.

 
 

گیاه قاشقی فاگرلیندی(Peperomia fagerlindii)

گیاه قاشقی فاگرلیندی گونه ای از گیاه قاشقی است که بسیار ظریف، دارای برگ های کوچک و گرد و ساقه های بنفش رنگ است که طول هر برگ از این گیاه به سختی به یک سانتی متر میرسد. این گونه توانایی تحمل شرایط متفاوت را دارد اما در نور و رطوبت معمولی بهتر عمل میکند.

 
 

گیاه قاشقی ابرنی (Peperomia eburnea)

گیاه قاشقی ابرنی، گونه ای با برگ های مخروطی و قلبی شکل که دارای رگه هایی سفید رنگ است که باعث برجستگی و زیبایی شاخ و برگ ها در میان ساقه های قرمز رنگ میشود. این گونه بومی کشور گواتمالا است و ازگیاهان بومی آن مناطق سبز می¬باشد. در مورد نحوه ی نگهداری از آن اظهار نظر دقیقی نمیتوان داشت اما مشخص شده است که در محفظه هایی به نام تراریوم میتواند به خوبی رشد کند.

 
 

گیاه قاشقی بانگروانا (Peperomia bangroana)

این گیاه بومی نواحی آفریقا از توده ای شاخ و برگ های ظریف و ریز تشکیل می شود که در اطراف ساقه ی ریز و سبز رنگی پیچیده شده اند. بر خلاف دیگر گونه های گیاه قاشقی نیاز به آبیاری زیاد دارد بنابراین باید از رسیدن نور رطوبت کافی به آن اطمینان حاصل کرد.

 
 

گیاه قاشقی کاسپیتوزا (Peperomia caespitosa)

این گونه یکی از جذاب ترین گونه های گیاه قاشقی میباشد که طرفداران زیادی از سراسر دنیا برای خود دارد. برگ های نابالغ در این گیاه قاشقی گرد هستند که با بالغ شدن تغییر شکل داده و کشیده میشوند. ساقه های قرمز همراه با رگه های قهوه ای به زیبایی آن افزوده است. این گیاه در نور و رطوبت معمولی به خوبی رشد میکند.

 
 

Peperomia Vestida var.Liadensis:

این گونه از گیاهان قاشقی شباهت زیادی به درختچه ای کوتاه به همراه تنه ای ضخیم دارد. برگ های گرد و بیضی شکل آن با بالا رفتن سن گیاه شروع به ریزش میکنند و تنها برگ های قسمت بالایی گیاه باقی می ماند. این گونه در معرض نور روشن و غیر مستقیم به خوبی رشد میکند و بهتر است تنها در صورتی آبیاری شود که خاک آن خشک یا نیمه خشک باشد.

 
 

گیاه قاشقی غده ای(Peperomia monticola)

گیاه قاشقی غده ای بومی مناطق آفریقایی است و در جنگل های مه آلود و زمین های سنگی کشور گینه زندگی میکند. برگ های این گیاه صاف و گرد هستند که بر ساقه های نازکی به طور عمودی رشد میکنند. از آنجایی که این گونه گیاهی نادر و کمیاب محسوب میشود نحوه مراقبت و نگهداری از آن چندان در دسترس نیست.

 

 

شرایط نگهداری قاشقی

برخلاف بسیاری از گونه های گیاهی، همه ی گونه های گیاه قاشقی نیازهای مراقبتی یکسان ندارند و برخی از گونه ها به نور و یا فضای بیشتری نسبت به سایر گونه های گیاه قاشقی نیاز دارند.

  • نور:

    بیشتر گونه های گیاه قاشقی در محیط های روشن و نور غیر مستقیم رشد بهتری دارند و در نور شدید یا مستقیم خورشید از بین می روند. همچنین نور نا کافی باعث رنگ پریدگی و کم رنگ شدن و حتی ریزش برگها می شود.

  • دما:

    از آنجا که گیاه قاشقی یک گیاه مناطق گرمسیری است، باید در محیطی گرم و مرطوب نگهداری شود. این گیاه به تغییرات دما حساس است و اکثر گونه های آن در دمای زیر ده درجه سانتی گراد از بین میروند. محدوده دمای ایده آل برای اکثر گونه های گیاه قاشقی معمولا بین 18 تا 27 درجه سانتی گراد است.

  • خاک:

    خاک با زهکشی خوب نقش مهمی در رشد تمامی گونه های گیاه قاشقی بازی می کند زیرا درصورت فرو نرفتن آب گیاه از بین می رود. گیاه قاشقی به خاک سبک با ترکیب یکسانی از خاک پرلیت و خاک پوست ارکیده یا ترکیبی از خاک باغچه، پیت ماس و ماسه برای رشد نیاز دارد. استفاده از کمپوست تهیه شده در شرکت زیست فناور پیشتاز واریان برای تهویهمناسب تر و نفوذ بهتر آب در خاک قابل توصیه است.

  • آب:

    گیاه قاشقی دارای برگهای آبداری است که توانایی ذخیره آب را در خود دارند از این رو نیازی به آبیاری زیادی ندارد و بهترین زمان برای آبیاری این گیاه، زمانی است که سطح خاک گلدان کاملا خشک شده باشد. همچنین با فشردن برگ های گیاه می توان به نیاز گیاه قاشقی به آب پی برد، بدین صورت که اگر برگ ها سفت باشند به اندازه کافی آب جذب کرده اند اما اگر آنقدر نرم باشد که بدون شکستگی خم شوند نشان دهنده آن است که گیاه نیاز به آب دارد. باید توجه داشت که آبیاری بیش از حد یکی از عوامل اصلی پوسیدگی و از بین رفتن ریشه گیاه است.

  • رطوبت:

    از آنجاکه تنوع گونه های گیاه قاشقی زیاد است، میزان رطوبت باید متناسب با گونه مورد نظر تنظیم شود اما اکثر گونه های قاشقی در رطوبت متوسط یک خانه معمولی رشد میکنند. گونه هایی که دارای برگ های ضخیم و آبدار هستند شرایط خشک را بهتر از گونه های دیگر تحمل می کنند. بهتر است عمل اسپری کردن آب روی برگها در طول فصل تابستان هفته ای دو بار و در فصل زمستان هفته ای یک بار انجام شود بطوری که آب زیادی را وارد خاک نکند.

  • کود:

    از آنجاکه رشد گیاه قاشقی چندان سریع نیست، این گیاه می تواند در طول عمر خود بدون نیاز به کود به آرامی رشد کند اما برای تقویت گیاه می توان از کود های سبک استفاده نمود. یک ترکیب رقیق شده از کود گیاهی در فاصله زمانی هر چهار تا شیش هفته میتواند برای رشد گیاه مناسب باشد . همچنین ترکیب ورمی کمپوست تهیه شده در شرکت زیست فناور پیشتاز واریان به همراه استفاده از کود زیستی مایکوروت برای رشد بهتر گیاه توصیه می¬شود.

 

روشهای نگهداری قاشقی

  • قلمه زدن:

    فصل بهار و تابستان به علت فعال بودن رشد گیاه بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه قاشقی است. به منظور قلمه زدن ابتدا یک شاخه به طول 7 تا 10 سانتی متر به صورت مورب از گیاه جدا کنید به صورتیکه قلمه حداقل دو یا سه برگ داشته باشد. سپس قلمه را به آرامی بطوریکه ساقه آن آسیب نبیند در خاک خوب زهکشی شده به عمق 4 تا 5 سانتی متر فرو کنید. برای رشد بهتر گیاه، آن را در محیطی با دمای 18 الی 27 درجه سانتی گراد و در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

  • تمیز کردن برگها:

    بیشتر گونه های گیاه قاشقی دارای برگ های آبداری هستند که توانایی ذخیره آب را در خود دارند و نیاز چندانی به غبار پاشی ندارند. اما اگر احساس کردید برگ ها را خاک گرفته برای اینکه هوای کافی به گیاه برسد لازم است آن را با دستمال نمناک تمیز کنید.

  • هرس کردن:

    بهترین زمان برای هرس کردن گیاه قاشقی فصل بهار است و می توان با بریدن شاخه های پراکنده و اصلاح انشعابات ساقه یک ظاهر زیبا سر سبز به گیاه داد.

 

آفت ها و بیماریهای قاشقی

  • ریزش برگ ها:

    دلیل اصلی ریزش برگهای گیاه قاشقی پایین بودن دمای محیط نگهداری آن است. برای رفع این مشکل، گیاه را به محیطی گرمتر با دمای بین 18 الی 27 درجه سانتی گراد قرار دهید.

  • تیرگی برگ ها:

    درصورتیکه رشد گیاه قاشقی ضعیف باشد و ساقه ها و برگ ها به طور غیر قبل توضیحی تیره و نرم شده باشند به احتمال زیادی ریشه گیاه به علت آبیاری زیاد دچار پوسیدگی شده است. اگر زود متوجه این حالت شده اید، میزان آبیاری را کاهش دهید و از خاک زهکشی استفاده کنید، در غیر اینصورت گیاه از بین خواهد رفت.

  • رشد آهسته و پژمردگی مکرر:

    چند عامل می تواند نشانه رشد آهسته و پژمردگی برگها در گیاه قاشقی باشد که می توان به آبیاری بیش از اندازه، کمبود اکسیژن در خاک به علت فشردگی خاک گلدان و کمبود مواد مغذی در خاک اشاره کرد. برای برطرف کردن این مشکل باید توجه داشت که آبیاری گیاه قاشقی فقط زمانی انجام شود که خاک گلدان خشک باشد و زهکشی خاک و کود دهی نیز باید با توجه به گونه گیاه قاشقی انجام شود.

  • تاول روی برگ ها:

    دلیل اصلی تاول روی برگ های گیاه قاشقی نوعی بیماری قارچ است که می تواند ناشی از آبیاری زیاد گیاه باشد. این لکه ها معمولا در نواحی زیرین برگ ها به صورت برجستگی های نامنظم با رنگهای زرد یا قهوه ای همراه با حاشیه های حلقه ای زرد مانند ظاهر می شوند. این مشکل را می توان با هرس کردن شاخ و برگ آسیب دیده و استفاده از یک قارچ کش در تمام سطوح برگ و همچنین اصلاح شیوه آبیاری فعلی برطرف کرد.

  • لکه های سفید روی برگها:

    علت اصلی این لکه ها آفت شپشک می باشد که معمولا بر روی برگ ها و ساقه گیاه دیده می شوند که عامل اصلی این مشکل غبار پاشی بیش از حد نیاز گونه گیاه قاشقی است. برای رفع این مشکل میزان غبار پاشی را کم و با استفاده از یک پنبه آغشته به الکل لکه های سفید روی برگ ها و ساقه را پاکسازی کنید و در صورت نیاز گیاه را با توجه به گونه با حشره کش مناسب شم پاشی کنید.

  • محو شدن طرح روی برگها:

    دلیل اصلی محو شدن طرح روی برگ های برخی از گونه های گیاه قاشقی (مانند گیاه قاشقی هندوانه ای) کمبود نور خورشید است که با جابجایی گیاه به محیطی با نور بیشتر این مشکل از بین میرود.

  • نظرات
  • نظرات

      نظر شما کمک بزرگی برای بازدید کنندگان آینده است

      برای ثبت نظر شما کاربر گرامی لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

    Copyright © 2020-2024. All rights reserved