Please Wait

میثم رسولی 2 سال پیش 0 نظر

گیاه کالاتیا یکی از محبوب ترین و زیباترین گیاهان تزیینی و آپارتمانی محسوب می شود که به دلیل وجود تنوع بالا و طیف گسترده ای از رنگ های گوناگون شامل بنفش، نارنجی، سبز، زرد و ... علاقه مندان زیادی را برای خود بدست آوره است. حدود دویست گونه از این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری نواحی جنگل های آمازون در قاره آمریکا یافت می شود. رشد کالاتیا بسته به نوع گونه و شرایط محیطی متفاوت است همچنین اکثر گونه های این گیاه رشدی آهسته دارند به طوری که بعد از یک سال ارتفاع آن به زحمت به شصت سانتی متر میرسد. این گیاه با جذب سموم موجود در هوا و تبدیل آن به مواد غیر سمی نقش قابل توجهی در تصفیه هوای اطراف خود دارد. کاتالیا به هیچ عنوان چه برای انسان و چه برای حیوانات خانگی سمی نیست و میتوان بدون نگرانی از وجود چنین گیاهی لذت برد.

 

تاریخچه کالاتیا

نخستین بار زیست شناس و گیاه شناس اسکاتلندی، رابرت براون در طی سفری که به قاره آمریکا داشت با این گیاه آشنا شد. بومیان آمریکایی کالاتیا را به دلیل نوع خاص باز و بسته شدن برگ هایش در طی شبانه روز، گیاه دعا نیز می نامند.

 

انواع گونه کالاتیا

 

(Calathea Orbifolia)

یکی از زیباترین گونه های گیاه کاتالیا ، اوربیفولیا میباشد که با برگ های پهن و بزرگ خود چشم هر بیننده ای را به خود محصور می کند. برگ های این گیاه به رنگ سبز همراه با رگه هایی نقره ای میباشد که عرض آن حدود سی سانتی متر است. دمای ایده آل برای رشد این گونه بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد که ممکن است در دمای کم تر از 18 درجه آسیب ببیند. نور مستقیم و بیش از حد خورشید باعث سوختگی برگ ها میشود بنابراین باید آن را در معرض نور غیر مستقیم اما روشن قرار داد. همانند سایر گونه های کالاتیا نباید اجازه داد سطح خاک آن خشک شود و همچنین رطوبت مناسب و نور روشن و غیر مستقیم به رشد گیاه کمک می کند.

 
 

کالاتیا مخملی (Calathea Warscewiczii)

گیاه مخمل جنگلی که به افتخار گیاه شناس لهستانی یوزف وارشویچ ، نام گذاری شده است، بومی کشورهای کاستاریکا و نیکاراگویه بوده و گیاهی همیشه سبز و لطیف شناخته می شود. برگ های نیزه ای شکل مخملی و سبز رنگ در هنگام غروب خورشید به یک دیگر نزدیک می شوند از این رو به گیاه دعا نیز معروف هستند. طول رشد برگ های این گونه از گیاه کالاتیا به حدود 30 سانتی متر میرسد. این گیاه نسبت به رطوبت زیاد حساس است و در نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند.

 
 

کالاتیا طاووسی (Calathea Makoyana)

گیاه طاووسی گونه ای از گیاه کالاتیا است که با ظاهر منحصر به فردش شناخته می شود. برگ های نازک و بنفش رنگ آن تا 30 سانتی متر رشد می کنند. این گونه در رطوبت بالا و دمای بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می کند.

 
 

کالاتیا شعله ای (Calathea crocata)

این گیاه بومی جنگل های آمازون با شاخ و برگ های زیبا و خیره کننده و گل های زیبا و چشم نواز با نام گیاه شعله نیز شناخته می شود که در سالیان گذشته به دلیل آسیب های زیست محیطی کمیاب شده است. گل های این گونه از گیاهان کالاتیا به رنگ های نارنجی و یا زرد روشن هستند که در میان برگ هایی به رنگ سبز تیره به شکل موج دار در می آیند. خاک تازه همراه با زهکشی مناسب و همچنین آبیاری منظم به رشد هر چه بهتر آن کمک می کند هرچند باید توجه داشت که سطح خاک نباید کاملا خیس شود. قرار گرفتن در نور غیر مستقیم خورشید برای این کالاتیای زیبا ضروری است.

 
 

کالاتیا عابد (Calathea Ornata)

این گونه ی کالاتیا با برگ های راه راه خود نسبت به سایر گونه ها متمایز به نظر میرسد، برگ هایی مستطیلی شکل به رنگ سبز تیره براق که به ساقه هاییبلند چسبیده شده است. همچون اکثر گونه های کالاتیا این گیاه نیز به خاکی مرطوب و نور روشن و غیر مستقیم خورشید برای رشد نیاز دارد چرا که در صورت قرار گرفتن در معرض نور زیاد رنگ برگ ها کدر شده و از بین میرود همچنین در صورت نرسیدن نور کافی سرعت رشد گیاه کم می شود.

 
 

کالاتیا راه راه (Calathea Zebrine)

این گیاه بومی کشور برزیل دارای برگ های سبز روشن و مخملی شکل می باشد که به دلیل وجود نوار های سبز تیره بر روی آن به گیاه کالاتیای گوره خری معروف است. دمای ایده آل برای رشد این گونه بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد چرا که دمای پایین موجب از بین رفتن گیاه می شود. خاک مناسب همراه با آبیاری منظم و همچنین قرار گرفتن در نور غیر مستقیم اما روشن موجب طراوت و شادابی گیاه می شود.

 
 

کالاتیا مار زنگی (Calathea Lancifolia)

این گونه از گیاه کالاتیا به دلیل وجود علایم بر روی شاخ و برگ هایش به عنوان گیاه مار زنگی نیز شناخته می شود. برگ هایی بلند و نیزه مانند به رنگ سبز روشن زیبایی این گونه را دو چندان کرده است. همانند سایر گونه های کالاتیا نباید اجازه داد سطح خاک آن خشک شود و همچنین رطوبت مناسب و نور روشن و غیر مستقیم به رشد گیاه کمک می کند

 
 

کالاتیا خزه ای (Calathea Rufibarba)

این گونه از گیاه کالاتیا به دلیل بافت خز مانند برگ هایش به گیاه خزه ای نیز معروف است. ارتفاع این گیاه ممکن است تا 90 سانتی متر برسد از این رو در بین دیگر گونه های کالاتیا رشد بیشتری دارد. خاک مناسب همراه با رطوبت معتدل و همچنین نور روشن و غیر مستقیم خورشید به نگه داری از این گونه زیبا کمک می کند. همچنین باید توجه داشت شستشوی خاک گیاه امری ضروری است زیرا موجب می شود نمک و رسوبات داخل خاک از بین برود.

 
 

کالاتیا رز رنگی (Calathea Roseopicta)

گیاه رز رنگی، نام خود را از شاخ و برگ های رنگارنگش گرفته که برگ های بیضی شکل و بزرگش به رنگ های سبز و بنفش جلوه ای زیبا به این گونه از گیاه کالاتیا بخشیده است. همانند سایر گونه ها نباید اجازه داد سطح خاک آن خشک شود همچنین رطوبت مناسب و نور روشن و غیر مستقیم به رشد گیاه کمک می کند.

 

 

شرایط نگهداری کالاتیا

  • نور:

    کالاتیا در محیط های کم نور به خوبی رشد می کند از این رو انتخابی مناسب برای آپارتمان های نسبتا کم نور محسوب می شود. باید توجه داشت نور مستقیم و شدید خورشید موجب سفیدی و از بین رفتن برگ ها می شود. همچنین هرچه شاخ و برگ کالاتیا تیره تر باشد به نور کم تری برای رشد نیاز دارد.

  • دما:

    دمای ایده آل برای گیاه کالاتیا بین 18 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد چرا که کاهش دما منجر به ریزش برگ ها و تغییر رنگ آن ها شود. گیاهان کالاتیا در زیستگاه بومی خود در جنگل های استوایی برزیل رشد میکنند که زمستان های بسیار معتدلی دارد به همین دلیل است که این گیاه در سرما نمیتواند به رشد خود به مانند قبل ادامه دهد بنابراین تا حد امکان کالاتیا را در معرض دمای کم قرار ندهید

  • خاک:

    گیاه کالاتیا به خاکی غنی از مواد آلی نیاز دارد تا بتواند شادابی و طراوت خود را حفظ کند . ترکیبی از خاک ارکیده، زغال چوب و پرلیت میتواند برای گیاه ایده آل باشد چراکه زغال چوب و پرلیت به حفظ تعادل ph خاک کمک می کند . کالاتیا به خاکی سست به همراه کمی رطوبت نیاز دارد چرا که حفظ آب برای کالاتیا اهمیت زیادی دارد. اگر ترکیب خاکی که انتخاب میکنید برای گیاه مناسب نباشد مشکلاتی نظیر پوسیدگی ریشه و رشد آهسته ، بوجود می آید. استفاده از مواد معدنی مانند هومات و کومپوست باعث می شود تا ترکیبی غنی از مواد آلی برای گیاه فراهم شود تا شاهد رشد هرچه بهتر گیاه باشیم.

  • آب:

    کالاتیا گیاهی آب دوستی محسوب می شود و نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی به میزان آب بیشتری نیاز دارد. سطح خاک این گیاه کالاتیا به هیچ عنوان نباید خشک بماند و باید از آبیاری دوره ای آن اطمینان حاصل کرد. باید توجه داشت آبی تصفیه نشده با میزان کلر بالا برای گیاه مناسب نیست بنابراین باید از تصفیه بودن آب اطمینان حاصل کرد در غیر این صورت میتوان از آب مقطر استفاده نمود. همچنین برگ های کالاتیا را به طور مستقیم نباید آبیاری کرد و ایمن ترین روش پاشیدن آب بر سطح خاک گیاه می باشد.

  • رطوبت:

    کالاتیا به رطوبت بالا برای رشد نیاز دارد و در بعضی از گونه ها سطح رطوبت مورد نیاز به شصت درصد نیز میرسد. بهترین روش برای رساندن رطوبت لازم به گیاه کالاتیا، قرار دادن گلدان بر سطحی از سنگریزه و آب است که سنگریزه موجب می شود گلدان در سطح آب غوطه ور نشود و تبخیر آب به مرطوب نگه داشتن هوای اطراف گیاه کمک می کند.

 

روشهای نگهداری کالاتیا

  • تکثیر:

    بهترین زمان ممکن برای تقسیم گیاه بازه زمانی فصل بهار است هنگامی گل های گیاه به تازگی شروع به رویش می کنند. بسیاری از گونه های کالاتیا دارای ریشه های شکننده ای هستند بنابراین هنگام تقسیم از ریشه باید دقت داشت تا حد امکان با ملایمت با آن رفتار کرد تا از آسیب به ریشه جلوگیری شود. پس از تقسیم باید گیاه را در گلدان جدید با خاک تازه همراه سوراخ های زهکشی قرار داد و بهتر است آن را دو الی چهار هفته در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداد.

    • قلمه ساقه:

      به هیچ عنوان نمیتوان از طریق ساقه گیاه کالاتیا را تکثیر کرد به این دلیل که ساقه ی کالاتیاحاوی بافت گیاهی مناسب برای تبدیل شدن به گیاهی جدید نیست و تنها راه پیوند گیاه از طریق ریشه است.

    • کاشت بذر:

      بذر را میتوان در گلدان های کوچک به همراه مخلوطی از ذغال سنگ نارس و ماسه درشت قرار داد. بهتر است قبل از کاشت بذر خاک را مرطوب کرد. بیشتر بذرهای گیاه کالاتیا در عمقی یک تا دو سانتی متری کاشته می شوند.

  • هرس کردن:

    بیشتر گونه های گیاه کالاتیا به دلیل رشد کند و ظاهری ظریف نیاز چندانی به هرس ندارند با این حال برای حفظ ظاهر زیبای آن در طی فواصل زمانی نسبتا بلند میتوان آن را هرس کرد. با استفاده از قیچی گیاهی نوک بلند، برگ های آسیب دیده یا مرده را در صورت نیاز از روی کالاتیا کوتاه کرده تا به حفظ ظاهر آن کمک شود.

  • تعویض گلدان:

    بهترین زمان تعویض گلدان در بهار یا اوایل تابستان است همچنین باید قبل تعویض گلدان گیاه را به خوبی آبیاری کرد. بهتر است گیاه کالاتیا را هر چند سال یک بار در گلدانی کمی بزرگتر قرار داد تا ریشه ها فضای بیشتری برای استقرار داشته باشند.

 

آفت ها و بیماریهای کالاتیا

  • پوسیدگی ریشه:

    یکی از عوامل اصلی پوسیدگی ریشه در گیاه کالاتیا، آبیاری بیش از حد است که موجب از بین رفتن منافذ ریشه میشود و در نتیجه در ریشه ها پوسیدگی بوجود می آید. برای جلوگیری از پوسیدگی باید از آبیاری بیش از حد اجتناب کرد و تنها در صورتی به خاک آب داد که سطح رویین آن خشک شده باشد

  • زرد شدن برگ ها:

    به طور معمول دو عامل نرسیدن هوای کافی به ریشه و آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن برگ ها می شود. دیگر عامل زرد شدن برگ ها حشره ای به نام کنه عنکبوتی است که به صورت کلنی به برگ های گیاه حمله می کنند.

  • قهوه ای شدن نوک برگ ها:

    قهوه ای شدن نوک برگ ها نشان دهنده خشک بودن هوای اطراف گیاه است، از دیگر عوامل میتوان به در معرض قرار گرفتن گیاه در محیطی با دمای پایین اشاره کرد به طوری که اگر گیاه کالاتیا در دمایی پایین تر از پانزده درجه سانتی گراد قرار گیرد ، برگ های آن تغییر رنگ میدهند . برای حل این مشکل کالاتیا را در محیطی با رطوبت مناسب قرار دهید و از پایین نبودن دمای اطراف گیاه اطمینان حاصل کنید

  • پیچ خوردگی برگ ها:

    نور زیاد خورشید موجب پیچ خوردگی برگ ها می شود همچنین رطوبت کم یکی دیگر از عوامل پیچ خوردگی برگ های گیاه کالاتیاست. وجود منابع معدنی بیش از حد در آب نیز موجب پیچ خوردگی برگ ها می شود. در صورتی که گیاه را در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید و تنها در صورت نیاز کالاتیا آن را آب یاری نمایید ، میتوانید از مشکل پیچ خوردگی برگ ها جلوگیری کنید.

  • تیرگی برگ ها:

    پژمرده شدن برگ می تواند به دلیل نور زیاد یا ناکافی خورشید باشد. برگ های کالاتیا ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی تیره و پژمرده شود.

  • سوراخ شدن برگ ها:

    تابش نور بیش از خورشید و هجوم آفات دو دلیل شایع ایجاد سوراخ در برگ های گیاه کالاتیا هستند. استفاده از حشره کش ها و مواد شیمیایی میتواند مانع از هجوم آفات به برگ ها شود.

  • ریزش برگ ها:

    ریزش برگ ها ممکن است نشان دهنده کمبود مواد معدنی باشد که گیاه برای تولید برگ های قوی به آن نیاز دارد. تغییرات ph و افزودن مواد شیمیایی غیر استندارد به خاک نیز میتواند از عوامل ریزش برگ در گیاه کالاتیا شود. همچنین لازم به ذکر است که با افزایش سن گیاه برگ ها زرد شده و شروع به ریزش می کنند.

  • نظرات
  • نظرات

      نظر شما کمک بزرگی برای بازدید کنندگان آینده است

      برای ثبت نظر شما کاربر گرامی لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

    Copyright © 2020-2024. All rights reserved