Please Wait

میثم رسولی 10 ماه پیش 0 نظر

دراسنا یکی از زیباترین و متفاوت ترین گیاهان آپارتمانیست که به دلیل ظاهر دلفریب و شباهت فراوان به درختچه¬ های نخل محبوبیت زیادی در میان گیاه دوستان یافته و به انتخابی جذاب برای دکوراسیون منازل و ادارات تبدیل شده است. زیستگاه اصلی دراسنا جنگل¬ های آفریقا بوده اما این گیاه قادر است در انواع آب و هوای خشک و سرد تا گرم و مرطوب به زندگی خود ادامه دهد.

دراسنا دارای یک ساقه مرکزی مستحکم می باشد که برگ های بلند و تیز در انواع طرح¬ ها و رنگ¬های گوناگون در امتداد آن رشد می کنند و موجب درخشش هرچه بیشتر گیاه می شوند. ارتفاع برخی از گونه های این گیاه غول پیکر در طبیعت می تواند تا بیست متر نیز برسد با این وجود دراسنا در محیط آپارتمانی حداکثر تا یک متر رشد می کند. به تازگی سازمان فضایی ناسا در طی گزارشی بیان کرد که دراسنا موجب دفع ماده ای سمی به نام توکسین می شود و به بهبود کیفیت هوای اطراف خود کمک می کند. عصاره دراسنا به طور گسترده در ساخت محصولاتی مانند خمیردندان، خوشبو کننده¬های هوا و لوازم آرایشی کاربرد دارد و در صنعت مبلمان به عنوان رنگ برای چوب استفاده می شود. دراسنا ممکن است برای کودکان و حیوانات خانگی مضر باشد و در صورت بلعیده شدن موجب مسمومیت های جزئی در آن ها شود.

 

تاریخچه دراسنا

ریشه کلمه دراسنا به ادبیات اساطیری یونان بازمیگردد و به معنی ا ژدهای سرخ می باشد. دراسنا در فرهنگ و رسوم مردم آفریقا جایگاه ویژه ای دارد به طوری که از شیره این گیاه به عنوان چای در مراسم های مذهبی استفاده می شود. همچنین در طول تاریخ، رومیان برای درمان بیماری هایی نظیر تب، التهاب، اسهال و یا لخته شدن خون از دراسنا استفاده می کردند.

 

انواع گونه دراسنا

 

دراکو (Dracaena draco)

این گونه منحصر به فرد از گیاه دراسنا با برگ های شمشیری و بلندش جلوه¬ای جذاب به منازل می دهد. دراکو که در هر فصلی از سال طراوت و شادابی خود را حفظ می کند در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم و رطوبت نسبی به خوبی رشد خواهد کرد.

 
 

بلالی (Dracaena fragrans)

این گونه جذاب از گیاه دراسنا که به دلیل ظاهرش با نام بلالی شناخته می شود، دارای برگ¬ هایی به رنگ سبز همراه با نوارهای مرکزی به رنگ لیمویی روشن است که باعث شده تا تبدیل به انتخابی ایده آل برای زیباترشدن هر خانه باشد. گونه بلالی در نور روشن و غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند و تنها در صورتی به آبیاری نیاز دارد که خاکش خشک یا نیمه خشک باشد.

 
 

جنت کریگ (Dracaena Janet Craig)

این گونه منحصر به فرد از گیاه دراسنا با برگ های سبز براق و پهن به دلیل توانایی اش در تصفیه هوای محیط خود شناخته شده است. جنت کریگ گونه ای مقاوم محصوب می شود و می تواند در محیط کم نور نیز به زندگی خود ادامه دهد.

 
 

طلوع هاوایی (Dracaena Hawaiian Sunshine)

دراسنا طلوع هاوایی دارای برگ های سبز و پهن می باشد و قادر است در محیطی کم نور نیز به رشد خود ادامه دهد. این گونه¬ ی زیبا تنها در صورتی به آبیاری نیاز دارد که خاکش خشک یا نیمه خشک شده باشد.

 
 

پرچمی (Dracaena marginata)

پرچمی گونه ای جذاب با برگ هایی بلند و نازک به رنگ سبز می باشد که میتواند چشم هر بیننده¬ای را به خود خیره کند. پرچمی که بومی کشور گینه می باشد، گونه ای مقاوم محسوب می شود که می تواند هفته¬ها بدون آب و در محیطی کم نور به زندگی خود ادامه دهد.

 
 

ساندریانا (Dracaena sanderiana)

ساندریانا یکی از زیباترین گونه های گیاه دراسناست که با برگ های لیمویی و درخشانش جلوه¬ای زیبا به منازل می دهد. این گونه¬ی بومی کشور کامرون در محیطی روشن با نور غیر مستقیم و رطوبتی نسبی به خوبی رشد خواهد کرد.

 
 

آوای هند (Dracaena Song of India)

آوای هند دارای برگ های سبز روشن با نوارهای طلایی می باشد که می تواند گزینه ای ایده آل برای زیباتر کردن منازل باشد. آوای هند برای رشد به رطوبت بسیار بالا نیاز دارد و در محیطی با نور روشن اما غیر مستقیم به خوبی رشد خواهد کرد.

 
 

سارکولسا (Dracaena Surculosa)

سارکولسا که با ساقه های بلند و نازکش شناخته می شود، دارای برگ های کوچک و ظریف به رنگ سبز بوده و می تواند جلوه¬ای جذاب به منازل دهد. این گونه زیبا از گیاه دراسنا تنها در صورتی نیاز به آبیاری دارد که خاکش خشک یا نیمه خشک شده باشد.

 
 

درختچه ی دراسنا (Dracaena Tree)

درختچه¬ی دراسنا گونه¬ای زیبا از گیاه دراسنا بوده که با برگ های بلند و نازکش می تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره کند. این گونه منحصر به فرد که ارتفاعش تا حدود یک متر نیز می رسد در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم همراه با رطوبت نسبی به خوبی رشد می کند.

 
 

غبار طلایی (Gold Dust Dracaena)

بدون شک غبار طلایی زیباترین گونه از گیاه دراسناست که وجودش موجب درخشش هرچه بیشتر آپارتمان¬ ها می شود. این گونه¬ی جذاب دارای برگ¬هایی پهن و قطور است و لکه هایی طلایی بر روی آن خود نمایی می کنند که شباهت زیادی به گرد و غبار دارند از این رو این گونه غبار طلایی نامیده می شود. غبار طلایی در محیطی با رطوبت نسبی به خوبی رشد می کند و تنها در صورت خشک شدن خاک به آبیاری نیاز دارد.

 
 

ریبون (Ribbon Dracaena)

ریبون یکی دیگر از گونه¬ های گیاه دراسنا است که با برگ های کشیده و سبز رنگش خود نمایی می کند. این گونه جذاب به نور زیاد حساس است و اگر در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرد برگ هایش می سوزد.

 
 

تریفاسیاتا (Dracaena trifasciata)

تریفاسیاتا یکی از زیباترین گونه های گیاه دراسناست که با برگ های پهن و کشیده به رنگ سبز محبوبیت زیادی در میان گیاه دوستان یافته است. این گونه جذاب به طور معمول به دو تا شیش ساعت نور مستقیم در طی روز احتیاج دارد تا بتواند به خوبی رشد کند. همچنین تنها در صورت خشک شدن خاک می توان آن را آبیاری کرد.

 
 

ایندیویسا (Dracaena indivisa)

ایندیویسا گونه ای جذاب از گیاه دراسناست که می تواند با برگ¬های نوک تیز و سوزنی اش چشم هر بیننده ای را به خود خیره کند. این گونه منحصر به فرد نسبت به خشکی بسیار مقاوم است و قادر می باشد هفته ها بدون آب به زندگی خود ادامه دهد. بهتر است ایندیویسا به طور ماهیانه با کودهای استاندارد که مورد تایید شرکت زیست فناور پیشتاز واریان هستند تغذیه شود تا رشد بهتری داشته باشد.

 
 

گلدیانا (dracaena goldieana)

گلدیانا که با نام های راه راه و گورخری نیز شناخته می شود، گونه¬ ای زیبا از گیاه دراسناست که زادگاه اصلی¬ اش کشورهای کنگو و کامرون هستند. گلدیانا دارای برگ¬هایی نسبتا پهن به رنگ سبز با حاشیه هایی سفید می باشد که گل¬هایی معطر موجب جذابیت هرچه بیشتر آن شده است. این گونه از گیاه دراسنا در محیطی با نور غیر مستقیم و رطوبت نسبی به خوبی رشد می کند و تنها در صورتی به آبیاری نیاز دارد که خاکش خشک شده باشد.

 
 

آنگوستیفولیا (Dracaena angustifolia)

آنگوستیفولیا یکی دیگر از گونه های گیاه دراسناست و با ساقه¬های کلفتش که قطر هر کدام به چهار سانتی متر میرسد شناخته می شود. ارتفاع این گونه منحصر به فرد تا یک متر نیز میرسد از این رو بزرگترین گونه از گیاه دراسنا محسوب می شود. آنگوستیفولیا گونه ای آبدوست محسوب می شود بنابراین هرگز نباید اجازه داد خاکش خشک شود.

 

 

شرایط نگهداری دراسنا

  • نور :

    دراسنا در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم به خوبی رشد می کند با این وجود می تواند در مکانی کم نور نیز به رشد خود ادامه دهد. به طور کلی گونه هایی که برگ های بلند و تیره دارند به نور بیشتری برای رشد خود نیاز دارند و باید در محیطی پر نور تر قرار بگیرند. برعکس گونه¬هایی با برگ¬های روشن به نور کمتری نیاز دارند و سایه را ترجیح می دهند.

  • دما :

    از آنجا که دراسنا گیاهی گرمسیری محسوب می شود در دمایی بین هیجده تا سی درجه سانتی گراد رشد مناسبی خواهد داشت اما در دمای پایین به شدت آسیب می بیند. بنابراین قرار دادن آن در محیطی با دمای ایده¬آل امری ضروری به نظر میرسد.

  • خاک :

    دراسنا در خاکی زهکشی شده با ترکیبی از ذغال سنگ نارس و پرلیت به خوبی رشد می کند. از آنجا که این گیاه ترجیح میدهد خاکش اندکی اسیدی باشد اضافه کردن کمپوست می تواند برای دراسنا مفید باشد.

  • آب :

    دراسنا باید در طول فصل های بهار و تابستان به طور مداوم آبیاری شود تا بتواند به خوبی رشد کند. این میزان از آبیاری بسته به نوع گونه متفاوت است اما به طور معمول هفته¬ای یک بار ضروری به نظر میرسد. در فصل زمستان بهتر است آبیاری را تنها در صورت خشک شدن خاک انجام داد و از انجام بیش از حد این کار اجتناب کرد.

  • رطوبت :

    دراسنا گیاهی گرمسیریست که محیطی با رطوبت زیاد را ترجیح می دهد. بنابراین بهتر است در محیط خشک با رطوبت کم از دستگاه های رطوبت ساز استفاده شود تا شاهد رشد هرچه بهتر گیاه بود.

  • کود :

    به طور کلی بهتر است در فصل های بهار و تابستان از کود مایع رقیق شده استفاده کرد اما در دیگر فصل های سال گیاه نیاز چندانی به کوددهی ندارد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کوددهی دراسنا با کارشناسان شرکت زیست فناور پیشتاز واریان تماس حاصل فرمایید.

 

روش های نگهداری دراسنا

  • تکثیر:

    بهترین روش تکثیر دراسنا، تکثیر از طریق ساقه می باشد. برای این منظور ابتدا باید قسمتی از ساقه را به طول ده سانتی متر جدا کرده و قسمت پایینی آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کرد. سپس ساقه را در گلدانی کوچک با خاکی مرطوب و زهکشی شده کاشته و اجازه داد گیاه جدید به خوبی رشد کند. ممکن است سه الی چهار هفته زمان ببرد تا بتوان جوانه¬ های گیاه جدید را مشاهده کرد.

  • هرس کردن :

    اگرچه دراسنا به هرس منظم نیاز ندارد با این حال بهتر است برگ های زرد و مرده گیاه با یک قیچی تمییز و استریل شده جدا شوند تا آسیبی به دیگر قسمت های گیاه وارد نشود. همچنین برای کنترل شکل و ارتفاع دراسنا میتوان در فصل بهار و تابستان شاخ و برگ های اضافه گیاه را برید.

  • تمییز کردن برگ ها :

    یکی از مشکلات عمده گیاه دراسنا نشستن گرد و غبار زیاد بر روی آن است که موجب می شود نور و هوای کافی به برگ¬ها نرسد. به همین دلیل تمییزکردن برگ¬ ها با دستمالی نمناک ضروری به نظر میرسد.

  • تعویض گلدان :

    هنگامی که فضای گلدان برای رشد گیاه تنگ شده باشد بهتر است آن را در گلدانی بزرگتر با سوراخ¬های زهکشی بیشتر قرار داد چرا که زهکشی مناسب به دفع آب های اضافی کمک میکند و موجب رسیدن جریان هوا به ریشه ها می شود.

 

آفت ها و بیماریهای دراسنا

  • هجوم حشرات :

    پشه های قارچی، آفاتی هستند که می توانند اکثر گیاهان آپارتمانی از جمله دراسنا را از بین ببرند. این آفات مزاحم بر روی برگ¬ ها می نشینند و باعث سوراخ شدن آن ها می شوند و پس از مدتی کل گیاه را از بین میبرند. برای جلوگیری از حمله این گونه آفات، بهتر است گیاه را با دستمالی آغشته به الکل ضد عفونی کرد و یا با حشره کش های مخصوص آن¬ ها را از بین برد.

  • خشکی و چروکیدگی برگ ها :

    چروکیدگی برگ ها عمدتا به دلیل پوسیدگی ریشه و یا عدم تغذیه مناسب گیاه رخ می دهد. هنگامی که آب کافی به ریشه¬ها نرسد آن¬ ها خشک می شوند و قادر به رساندن املاح و مواد و غذایی مناسب به برگ ها نمی باشند در نتیجه برگ¬ ها شروع به چروکیدگی می کنند. برای حل این مشکل کافیست به طور منظم به گیاه آب رسانی شود و از کود¬هایی با کیفیت برای تغذیه آن استفاده کرد.

  • زرد شدن برگ ها :

    زرد شدن برگ ها عمده ترین مشکل گیاه دراسنا است که می تواند به دلایل متنوعی از جمله آبیاری بیش از حد و قرار گیری در معرض نور شدید خورشید ایجاد شده باشد. برای حل این مشکل باید طبق نیاز گیاه آن را آبیاری کرد و دراسنا را در محیطی با نور مناسب قرار داد.

  • قهوه ای شدن برگ ها :

    از جمله دلایل قهوه ای شدن برگ¬ ها میتوان به کاهش ناگهانی دما و یا اضافه کردن کود بیش از حد و غیر استاندارد به گیاه اشاره کرد. برای حل این مشکل باید گیاه را در مکانی با دمای مناسب قرار داد و از اضافه کردن کود بیش از حد به آن اجتناب کرد.

  • ریزش برگ ها :

    اگر گیاه دراسنا به مدت طولانی خشک بماند برگ هایش شروع به ریزش می کند. برای حل این مشکل باید از رسیدن آب کافی به گیاه اطمینان حاصل کرد و اجازه نداد خاک آن بیش از حد خشک بماند.

  • نظرات
  • نظرات

      نظر شما کمک بزرگی برای بازدید کنندگان آینده است

      برای ثبت نظر شما کاربر گرامی لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

    Copyright © 2020-2024. All rights reserved