Please Wait

میثم رسولی 3 ماه پیش 0 نظر

فیلودندرون گیاهی جذاب و متنوع از گیاهان آپارتمانی بوده که زیبایی و سهولت در نگهداری آن را تبدیل به گیاهی مناسب برای آن دسته از افرادی کرده که تجربه نگهداری از گیاهان آپارتمانی را ندارند چرا که فیلودندرون نیاز به مراقبت زیادی ندارد و می تواند در هر محیطی به خوبی رشد کند. فیلودندرون با بیش از چهارصد گونه مختلف در انواع طرح ها و شکل های مختلف در سرتاسر جهان یافت می شود. برگ های بزرگ و خوش رنگ این گیاه باعث شده تا در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار بگیرد و سهمی قابل توجه در زیباتر شدن منازل و ادارات داشته باشد. ظاهر فیلودندرون تنها دلیل محبوبیت این گیاه نیست چرا که خواص پزشکی و درمانی آن باعث شده تا فیلودندرون از اهمیت بالایی در میان گیاه دوستان برخوردار باشد. تحقیقات اخیر نشان داده که وجود این گیاه در اتاق خواب به تنظیم سیستم عصبی کمک کرده و موجب می شود تا کیفیت خواب بالاتر برود.

فیلودندرون می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر فعالیت مغز انسان داشته باشد و می تواند موجب کاهش استرس و اضطراب شود و به کم شدن تنش های عضلانی و فعالیت سالم تر قلب کمک کند. این گیاه منحصر به فرد نقش زیادی در تصفیه هوای محیط پیرامون خود دارد به طوری که با از بین بردن ترکیبات شیمیایی مضر مانند کربن فرمالدئید باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری ها مانند سوزش چشم و یا تورم گلو می شود. فیلودندرون گیاهی سمی محسوب می شود که در صورت بلعیده شدن توسط کودکان یا حیوانات خانگی موجب مشکلات تنفسی و گوارشی در آن ها می شود.

 

تاریخچه فیلودندرون

نام فیلودندرون از دو کلمه یونانی فیلو به معنی دوست یا محبوب و دندرون به معنی گیاه تشکیل شده است که ترکیب این دو کلمه با هم به معنی گیاه محبوب می باشد. فیلودندرون برای قرن ها در هنر و ادبیات به عنوان نمادی برای عشق و وفاداری شناخته می شود.

 

انواع گونه فیلودندرون

 

برگ قلبی (Heartleaf Philodendron)

برگ قلبی گونه ای جذاب از گیاه فیلودندرون می باشد و برگ های سبز و براقبش شباهت زیادی به قلب دارند. این گونه جذاب در محیطی روشن با نور غیر مستقیم به خوبی رشد می کند و تنها در صورتی نیاز به آبیاری دارد که خاکش خشک شده باشد.

 
 

برزیلی (Brasil philodendron)

برزیلی که با برگ های زرد رنگش تداعی کننده پرچم کشور برزیل می باشد، گونه ای زیبا از گیاه فیلودندرون می باشد که نیاز به مراقبت چندانی ندارد و در محیطی مرطوب و روشن به خوبی می تواند به رشد خود ادامه دهد.

 
 

میکانز (Philodendron micans)

میکانز که بومی مناطق گرمسیری کشور مکزیک و دریای کارائیب است، دارای برگ هایی مخملی و قلبی شکل می باشد که موجب جذابیت این گونه از گیاه فیلودندرون شده است. گونه میکانز در محیطی مرطوب با نور روشن و غیر مستقیم به خوبی رشد می کند.

 
 

لیمویی (lemon lime philodendron)

لیمویی یکی از جذاب ترین گونه های گیاه فیلودندرون می باشد که با شاخ و برگ های جذابش چشم هر بیننده ای را بر خود محصور می کند. این گونه دوست داشتنی تنها در صورتی نیاز به آبیاری دارد که خاکش خشک یا نیمه خشک شده باشد.

 
 

بیرکین (Philodendron Birkin)

گونه بیرکین دارای ساقه های ضخیم به همراه برگ هایی سبز رنگ و مخملی شکل می باشد که موجب جذابیت این گونه از گیاه فیلودندرون شده است. بیرکین در محیطی مرطوب با دمای متعادل به خوبی به رشد خود ادامه می دهد.

 
 

امپراتورسبز (Imperial Green Philodendron)

گونه بیرکین دارای ساقه های ضخیم به همراه برگ هایی سبز رنگ و مخملی شکل می باشد که موجب جذابیت این گونه از گیاه فیلودندرون شده است. بیرکین در محیطی مرطوب با دمای متعادل به خوبی به رشد خود ادامه می دهد.

 
 

کاردینال سیاه (Philodendron Black Cardinal)

کاردینال گونه ای اعجاب انگیز از گیاه فیلودندرون می باشد که با برگ های بنفش مایل به تیره چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کند. این گونه جذاب در محیطی روشن و مرطوب به خوبی رشد می کند.

 
 

پرنس نارنجی (Philodendron Prince of Orange)

پرنس نارنجی یکی از زیباترین گونه های فیلودندرون می باشد که با برگ های نارنجی شکلش خودنمایی می کند. پرنس نارنجی تنها در صورتی نیاز به آبیاری دارد که خاکش خشک شده باشد.

 
 

پرنسس صورتی (Pink Princess Philodendron)

پرنسس صورتی دارای برگ هایی به رنگ صورتی و قرمز می باشد که با حاشیه هایی سفید تزیین شده اند. این گونه دوست داشتنی در محیطی مرطوب با نور روشن به خوبی رشد می کند.

 
 

شب سفید (Philodendron White Knight)

شب سفید دارای برگ هایی سبز رنگ با حاشیه هایی سفید یا نقره ایست که در دمای متعادل و نور روشن و غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند.

 
 

درختی (tree philodendron)

فیلودندرون درختی گونه ای منحصر به فرد می باشد که با برگ های جذابش جلوه ای چشم نواز آفریده است. این گونه دوست داشتنی در محیطی مرطوب با نور روشن به خوبی رشد می کند.

 
 

زانادو (Philodendron xanadu)

زانادو که شباهت زیادی به گونه فیلودندرون درختی دارد، دارای برگ هایی سبز با رشد بوته ای مانند است. این گونه جذاب در محیطی مرطوب به خوبی رشد می کند.

 
 

الهه طلایی (Golden Goddess Philodendron)

الهه طلایی گونه ای زیبا از گیاه فیلودندرون می باشد که برگ های طلایی اش چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند. مراقبت از الهه طلایی بسیار آسان است چرا که این گونه دوست داشتنی در محیطی می تواند به خوبی رشد کند.

 
 

برل مارکس (Philodendron Burle Marx)

برل مارکس گونه ای جذاب با برگ هایی پیکانی شکل و سبز رنگ می باشد. برل مارکس در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم به خوبی رشد می کند و تنها در صورتی نیاز به آبیاری دارد که خاکش خشک یا نیمه خشک باشد.

 
 

کالکینز طلا (Philodendron Calkins Gold)

کالکینز طلا گونه ای خیره کننده از گیاه فیلودندرون می باشد که در هر محیطی قرار بگیرد زیبایی و طراوت را هدیه می دهد. این گونه دوست داشتنی دارای برگ هایی پهن و قطور به رنگ طلایی است که اگر نور و مواد مغذی کافی به آن برسد درخشندگی بیشتری خواهد داشت. کالکینز طلا در محیطی مرطوب با نور روشن و غیر مستقیم به خوبی رشد می کند.

 
 

وراکازوم (Philodendron verrucosum)

بدون شک وراکازوم جذاب ترین و زیبا ترین گونه از گیاه آلوکازیاست که با برگ های مخملی و تیره رنگش چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. وراکازوم در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم به خوبی رشد می کند و تنها در صورتی نیاز به آبیاری دارد که خاکش خشک یا نیمه خشک باشد.

 
 

شمشیر نقره ای (Philodendron Silver Sword)

شمشیر نقره ای معروف گونه ای در بین گونه های فیلودندرون می باشد که سهولت نگهداری و ظاهری دلفریب بر محبوبیت آن افزوده است. بهتر است برای رشد بهتر شمشیر نقره ای آن را در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم خورشید قرار داد.

 
 

لینت (Philodendron Lynette)

لینت یکی از گونه های منحصر به فرد گیاه فیلودندرون می باشد که شباهت زیادی به دیگر گونه ها ندارد. لینت دارای برگ های بلند و نیزه ای شکل می باشد که طول رشدشان گاهی به یک متر نیز می رسد. این گونه جذاب در محیطی روشن و مرطوب به خوبی رشد می کند.

 
 

روح فلوریدا (philodendron Florida ghost)

روح فیلوریدا گونه ای پرطرفدار از گیاه فیلودندرون می باشد که توسط رابرت مک کولی، گیاه شناس فلوریدایی کشف و معرفی شد. این گونه مشهور دارای برگ هایی بلند و برجسته می باشد که بر زیبایی آن افزوده اند. روح فلوریدا در محیطی با نور روشن و غیر مستقیم و دمایی متعادل به خوبی رشد می کند.

 

 

شرایط نگهداری فیلودندرون

  • نور :

    فیلودندرون از نور مستقیم آفتاب پرهیز می کند و ترجیح می دهد در محیط هایی با نور غیرمستقیم و روشن زندگی کند اما برخی از گونه ها قادرند در زیر نور مستقیم خورشید نیز به زندگی خود ادامه دهند. اگر محیط زندگی فیلودندرون نور کافی نداشته باشد، برگ های گیاه رشد مطلوبی نخواهند داشت و کوچک تر از حد معمول رشد خواهند کرد. بنابراین نیاز است در صورت نبود نور کافی از نورهای مصنوعی مانند مهتابی و ال ای دی استفاده شود.

  • دما :

    فیلودندورن به شدت به تغییرات دما حساس است به طوری که با تغییرات ناگهانی دما ممکن است برگ ها شروع به ریزش کنند و گیاه از بین برود. بنابراین بهتر است از قرار دادن آن ها در کنار پنجره و یا درب ورودی آپارتمان اجتناب کرد. به طور کلی فیلودندورن گیاهی گرما دوست محسوب می شود و در دمای بین هیجده تا بیست و هفت درجه سانتی گراد رشد مطلوبی خواهد داشت.

  • خاک :

    استفاده از خاکی با مخلوطی مناسب برای رشد بهتر گیاه فیلودندورن امری بسیار ضروری است. بر این اساس بهتر است ترکیبی از پیت ماس و پرلیت به همراه پوست درخت کاج را فراهم کرد. پیت ماس به حفظ رطوبت بدون فشرده شدن بیش از حد خاک کمک می کند. همچنین پوست درخت کاج در هوادهی و زهکشی بهتر خاک موثر است. برای غنی سازی خاک می توان مقداری کمپوسیت به خاک اضافه کرد تا شاهد رشد و نمو بهتر خاک بود.

  • آب :

    گیاه فیلودندورن ترجیح می دهد که همواره خاکش اندکی خیس باشد بنابراین از خشک نگه داشتن آن باید به شدت پرهیز کرد. نیاز به آبیاری فیلودندرون بسته به نوع گونه متفاوت است اما به طور کلی اگر ده سانتی متر از سطح خاک خشک شده باشد زمان آبیاری فرا رسیده است.

  • رطوبت :

    فیلودندرون گیاهی است که می تواند با شرایط رطوبتی مختلف سازگار شود هرچند ممکن است در محیطی خشک با رطوبت کم رشد مناسبی نداشته باشد. قرار دادن ظرفی پر از آب در نزدیکی گیاه مفید خواهد بود چرا که با تبخیر شدن آب، رطوبت محیط پیرامون گیاه نیز افزایش خواهد یافت.

  • کود :

    اضافه کردن کود گیاه می تواند به رشد سالم فیلودندرون کمک کند. در طول فصل بهار و تابستان می توان ماهی یک بار به گیاه کود اضافه کرد اما بهتر است در زمستان، زمانی که گیاه در خواب زمستانی قرار دارد، از اضافه کردن کود خودداری کرد. مخلوطی از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی می تواند مکملی ایده آل برای فیلودندرون باشد.

 

روش های نگه داری فیلودندرون

  • تکثیر:

    تکثیر گیاه فیلودندرون به دو روش قلمه زنی ساقه و تقسیم انجام می شود.

    • قلمه ساقه:

      برای تکثیر فیلودندرون به روش قلمه ساقه کافیست قسمتی از ساقه را با یک چاقوی تمییز و تیز جدا کرد و انتهای آن را به هورمون ریشه زایی آغشه کرد و خاکی با زهکشی مناسب کاشت. برای رشد بهتر و سریع تر گیاه جدید بهتر است خاک را مرطوب نگه داشت.

    • تقسیم:

      این روش مناسب گونه هایی است که دارای ساقه های متعدد هستند و یا به صورت توده ای رشد می کنند. برای تکثیر گیاه فیلودندرون به روش تقسیم باید گیاه را از گلدان خارج کرده و آن را به دو قسمت جداگانه تقسیم کرد به طوری که هر بخش دارای ساقه و ریشه های مناسبی باشد. سپس باید هر بخش تقسیم شده را در گلدانی مناسب با خاک تازه و زهکشی شده قرار داد.

  • هرس کردن :

    برای حفظ شکل و ظاهر فیلودندرون بهتر است در اواخر فصل بهار یا تابستان با یک تیغ تمییز و استریل شده، گیاه را هرس کرد و شاخ و برگ های پژمرده را از آن جدا کرد.

  • تمییز کردن برگ ها :

    تمیز کردن برگ های فیلودندرون بخش مهمی از روال مراقبت از آن است. گرد و غبار و زباله ها می توانند در طول زمان روی برگ ها جمع شوند و بر توانایی گیاه در فتوسنتز تأثیر بگذارند. به همین منظور باید پارچه یا اسفنجی نرم و تمییز را با آب ولرم مرطوب کرد و سپس به آرامی برگ ها را تمییز کرد. باید مراقب بود به برگ های ظریف و جوانتر فشاری وارد نشود. برای پاک کردن برگ های آلوده تر می توان از محلول آب و صابون استفاده کرد.

  • تعویض گلدان :

    تعویض گلدان بخش مهمی از نگهداری و مراقبت از فیلودندرون می باشد به طوری که هر دو سال یک بار و یا زمانی که گلدان فعلی برای گیاه کوچک شده باشد باید تعویض گلدان صورت پذیرد. برای این کار بهتر است گلدانی بزرگ تر با سوراخ های زهکشی بیشتر را انتخاب کرده و گیاه را به آرامی درون آن قرار داد.

 

آفت ها و بیماری های فیلودندرون

  • هجوم حشرات

    گیاه فیلودندرون به طور مرتب توسط حشراتی مانند شپشک‌های آردآلود، شته‌ها، تریپس، کنه‌های عنکبوتی و فلس مورد حمله قرار می گیرند. برای حل این مشکل بهتر است از حشره کش های مخصوص استفاده کرد و یا گیاه را با محلول آب و روغن چریش ضد عفونی کرد.

  • زرد شدن برگ ها :

    مهم ترین عامل زرد شدن برگ ها می تواند رطوبت بسیار کم محیط باشد. عامل دیگر زرد شدن برگ های فیلودندرون خشکی و کم آبی گیاه می باشد برای حل این مشکل بهتر است گیاه را در محیطی مرطوب قرار داد و از خشک شدن خاک گیاه جلوگیری کرد.

  • پوسیدگی ریشه:

    گیاه فیلودندرون به این دلیل از پوسیدگی ریشه رنج می برد که ریشه ها فضای کافی برای تنفس ندارند. آبیاری بیش از حد هم می تواند موجب پوسیدگی ریشه شود. برای رفع این مشکل باید از وجود سوراخ های زهکشی در خاک اطمینان حاصل کرد و تنها در صورت خشک بودن خاک به گیاه آب داد.

  • رشد ناکافی :

    شرایط نامناسب مانند نور کم و یا خاک بی کیفیت باعث می شود تا گیاه فیلودندرون به اندازه کافی رشد نکند. برای حل این مشکل کافی است که نور کافی به گیاه برسد و همچنین در خاکی مناسب قرار بگیرد. می توان برای اطمینان از تغذیه مناسب گیاه به آن کود اضافه کرد تا شاهد رشد هرچه بهتر گیاه فیلودندرون بود.

  • قهوه ای شدن برگ ها :

    در صورتی که کود مورد استفاده برای گیاه بی کیفیت باشد و یا از ترکیبات نامناسب بهره برده باشد برگ های گیاه فیلودندرون شروع به قهوه ای شدن می کنند. برای حل این مشکل باید از کودهای استندارد تحت نظر کارشناسان استفاده کرد.

  • پیچ خوردگی برگ ها :

    از آنجا که زیستگاه اصلی فیلودندرون مناطق گرمسیری و استوایی است، این گیاه محیطی با رطوبت بالا را ترجیح میدهد بنابراین اگر رطوبت کافی به آن نرسد ممکن است برگ هایش خشک و چروکیده شوند. برای حل این مشکل باید گیاه را در محیطی مرطوب قرار داد و یا از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کرد.

  • نظرات
  • نظرات

      نظر شما کمک بزرگی برای بازدید کنندگان آینده است

      برای ثبت نظر شما کاربر گرامی لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

    Copyright © 2020-2024. All rights reserved